Winkeliers houden een ‘prijzenoorlog’ door steeds vroeger te beginnen met de uitverkoop. De omzet van de detailhandel staat zo onder druk, dat veel modewinkels nu al de zomercollectie tegen hoge kortingen weggeven, om maar van voorraden af te komen en genoeg geld te hebben om de wintercollecties te kunnen inkopen.
Dat schrijft De Telegraaf woensdag.
Webwinkels
De omzet van kledingzaken staat door de economische crisis al enkele jaren onder druk, blijkt uit een woensdag verschenen rapport van ABN AMRO. ‘Die uitverkoop moet lucht geven,’ zegt een woordvoerder van ABN AMRO tegen De Telegraaf. ‘Marges lopen terug. Dan probeer je consumenten maar met het prijswapen naar de winkelstraat te lokken,’ aldus de zegsman.
Voor winkeliers zijn webwinkels een grote concurrent, blijkt uit het rapport. Online kledingwinkels zetten in 2012 15,8 procent meer om dan in het jaar ervoor, terwijl in de hele kledingbranche 2,8 procent minder omzet werd gedraaid.
Koude
Ook het koude weer zorgt ervoor dat consumenten minder kleding kopen. Het Spaanse concern Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara, maakte woensdag bekend de zwakste groei van de afgelopen vijf kwartalen te noteren.
Het kledingconcern had verwacht meer te verkopen, maar door het koude weer in grote delen van Europa kopen consumenten nog niet veel zomerkleding.