Het vertrouwen in het ondernemersklimaat in Nederland verbeterde sterk in augustus. Over de eigen situatie blijven ondernemers echter somber. Er is vooral somberheid in de horeca en de detailhandel, waar het door de economische crisis erg slecht gaat.
Dat blijkt uit een enquête van het Het Financieele Dagblad en marktonderzoeksbureau TNS Nipo.
De zogeheten ondernemersklimaatindex, dat het sentiment onder ondernemers meet, steeg van -58 in juli naar -30 in augustus. Dat is het hoogste niveau sinds de enquête een jaar geleden startte .
Index
Het vertrouwen in het ondernemersklimaat is te danken aan toegenomen optimisme in andere eurolanden. Met name in Duitsland gaat het goed: de industriële productie trekt aan en er worden meer fabrieksorders geplaatst.
In probleemlanden als Spanje en Portugal daalt de werkloosheid. In Italië valt de economische krimp mee. Volgens de Franse minister van Financiën Pierre Moscovici is ook in zijn land de recessie voorbij. De Franse economie groeide in het tweede kwartaal met minstens 0,1 procent, zo liet de minister zondag optekenen.
Verslechtering
In tegenstelling tot de positieve geluiden uit Europa vinden ondernemers dat zij er zelf minder rooskleurig voorstaan. Ondernemers verwachten een verslechtering van hun bedrijfsvoering. Dat heeft te maken met het nog altijd lage consumentenvertrouwen.
Ondernemers maken zich druk over mogelijke extra overheidsbezuinigingen dit najaar – als de economische groei in Nederland tegenvalt. Ook de situatie op de huizen– en arbeidsmarkt is nog altijd slecht. Winst zit er de komende tijd niet in, zo verwachten ondernemers.