Het aantal treinen dat dagelijks tussen Nederland en België rijdt gaat flink omhoog. De oude Beneluxtrein tussen Den Haag en Brussel komt terug, en er gaat minimaal een keer per uur een hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel rijden.
Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met plannen van de NS en de Belgische spoorwegen om de Fyra te vervangen door verschillende alternatieven. De NS behoudt daarmee de concessie om de hogesnelheidslijn in Nederland uit te baten.
De frequentie van treinen tussen beide landen wordt stap voor stap opgevoerd, omdat de NS nog niet voldoende vervangende treinen heeft. Ook heeft de NS nieuw personeel nodig.
Hogesnelheidsverbindingen
Aan het einde van het jaar rijdt er minimaal zestien keer per dag een snelle rechtstreekse trein van Amsterdam naar Brussel. Ook Den Haag en Breda krijgen een hogesnelheidsverbinding met België.
Er worden meer buitenlandse bestemmingen via een hogesnelheidslijn bereikbaar vanuit Nederland: in ieder geval luchthaven Zaventem, Lille en Londen. Ook wordt Den Haag via hogesnelheidstreinen verbonden met Eindhoven en Tilburg.
Tegelijkertijd voeren de NS en de Belgische NMBS het aantal intercitytreinen en stoptreinen tussen Nederland en België op. Vanaf 7 oktober rijdt de Beneluxtrein tien keer per dag van Den Haag via Breda naar Brussel. Eind 2014 is dat zestien keer per dag.
Samenwerking
De plannen van de NS en de NMBS betekenen dat er meer wordt samengewerkt met Eurostar, het bedrijf dat een treinverbinding tussen Brussel en Londen runt, en met Thalys, dat onder meer tussen Nederland en Parijs rijdt.
De plannen zijn een alternatief voor de Fyra, die kort na de introductie al met zoveel problemen kampte dat de Nederlandse en Belgische spoorwegen deze trein aan de kant zetten.