Curatoren van de failliet verklaarde touroperator Oad ontraden klanten om op korte termijn nog naar hun vakantiebestemming af te reizen. De organisatie heeft besloten vertrekken op langere termijn te annuleren.
Verder zal Oad geen nieuwe boekingen meer plannen, maken de curatoren van de Oad Groep vrijdag bekend.
Hotelrekening
Aanleiding voor het besluit is de toenemende onrust die is ontstaan op verschillende plaatsen. Hoteliers van Oad weigeren gasten of eisen dat reizigers de hotelrekening zelf betalen. Dit ondanks het feit dat hotelbetalingen vallen onder de dekking van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).
‘Oad is door de ontstane situatie niet langer in staat om de reizigers de service en zekerheid te bieden die ze van Oad gewend zijn. Wij begrijpen dat het zuur is, maar zijn toch genoodzaakt dit besluit te nemen om een einde te maken aan deze problemen.’
Vertrekken
De touroperator zegt zich nu volledig te richten op het oplossen van de problemen waarmee reizigers te maken hebben. Een woordvoerder van Oad zegt dat het passagiers die hun ticket en vouchers al hebben, vrij staat alsnog te vertrekken.
‘Zij moeten er dan wel rekening mee houden dat ze wellicht op hun vakantiebestemming in een conflictsituatie met lokale leveranciers kunnen komen, die mogelijk vooruitbetaling eisen. Dat geld kunnen passagiers dan later wel terugvorderen van de SGR.’