Heineken verwacht winstdaling voor 2013

'ANP'

Bierbrouwer Heineken verwacht een lichte winstdaling voor 2013. Vooral in Midden- en Oost-Europa wordt er minder bier van het Nederlandse merk gedronken.

Heineken verwacht een winstafname met een ‘laag enkelcijferig’ percentage, staat in de winstwaarschuwing. De nettowinst kwam in het derde kwartaal uit op 483 euro, tegenover 568 euro vorig jaar.

Verzwakte consumentenomgeving

Heineken, dat naast het gelijknamige biermerk ook onder meer bier onder de labels Amstel en Brand produceert, zegt last te hebben van een ‘verzwakte consumentenomgeving’ in veel Europese landen. Ook in Afrika, het Midden-Oosten, en Noord- en Zuid-Amerika minder bier van de merken van Heineken gedronken.

De winsten die Heineken maakt in andere valuta’s is bovendien lager vanwege de wisselkoers. De euro staat op zo’n hoog niveau dat winsten in andere munteenheden in euro’s een stuk minder waard zijn dan vorig jaar. Dat scheelt het concern naar eigen zeggen zo’n 40 miljoen euro winst.

Tiger Beer

De omzet van het bedrijf steeg tot nu toe wel met 4 procent, tot 5,2 miljard euro. De groei is vooral te danken aan de Aziatische markt, waar het merk Heineken en zijn Aziatische broertje Tiger Beer juist groeien.

Ook in West-Europa deed Heineken het deze zomer vanwege het mooie weer beter dan vorig jaar.