Rabobank gaat gegevens over transacties van klanten inzetten om die persoonlijk te benaderen met adviezen over producten van de eigen bank. Rabobank gaat zich op basis van transactiegegevens ook aanbieden als tussenpersoon voor verzekeraar Interpolis.
Dat maakte de bank donderdag bekend. ‘We gaan er niet mee naar derden, daar willen we ver van blijven,’ zei Rabobank-bestuurder Rien Nagel, doelend op de discussie die ontstond toen ING onlangs een proef met commercieel gebruik van klantgegevens wilde doen. Die proef werd afgelast na kritiek vanuit de politiek, klanten en toezichthouders.
Debat
Nagel zegt dat zolang de bank wegblijft uit het ‘grijze gebied’ , Rabobank transactiegegevens op deze manier veilig commercieel kan inzetten. ‘Binnen het veilige gebied is nog veel ruimte voor innovatie en het creëren van toegevoegde waarde,’ aldus Nagel.
Rabobank zegt dat er ruimte is voor ‘maatschappelijk debat’ over de inzet van klantgegevens en doet daar graag aan mee.
Op maat gesneden
Nagel wil de klantgegevens voorlopig alleen inzetten om klanten ‘pro-actief’ te benaderen. Zo kunnen klanten ‘op maat gesneden’ hypotheek- en spaaradviezen verwachten.
Het kan ook betekenen dat Rabobank op basis van gegevens van de rekening van de klant een Interpolis-verzekering gaat adviseren. Rabobank verkoopt al langer producten van deze verzekeraar.