Diverse winkelketens hanteren een laagsteprijsgarantie. Een mooi principe, dat helaas vele haken en ogen heeft.
Winkelketens doen in reclames op televisie en in wekelijkse folders veelbelovende uitspraken: ‘Voor alles de laagste prijs’ of ‘Wij betalen u het verschil terug’. Het zou dus niet zo moeilijk moeten zijn om de laagste prijs voor een product te betalen. Helaas is dat in de praktijk niet zo gemakkelijk.
Stel: u koopt voor 500 euro een wasdroger bij elektronicazaak BCC, die de belofte ‘Altijd de beste prijs’ hanteert. Onder dit principe verstaan zij dat wanneer u de wasdroger ergens anders voor een lagere prijs ziet, u het verschil terugkrijgt. Als blijkt dat concurrent elektronicagigant Media Markt de wasdroger voor 450 euro aanbiedt, kunt u bij BCC dus 50 euro terugvragen.
Of u dat bedrag daadwerkelijk terugkrijgt, is nog maar de vraag. Aan laagsteprijsgaranties zijn namelijk tal van voorwaarden verbonden, die bij elke winkelketen anders zijn.
Zo geldt bij BCC dat u de lagere prijs binnen veertien dagen moet melden. Daarnaast moet de concurrent met het goedkopere product zich in een straal van 20 kilometer van de BCC-winkel bevinden. Bent u het goedkopere product op internet tegengekomen? Dan moet deze webshop wel in de lijst van de veertien, door BCC geselecteerde, internetwinkels staan.
Als u dacht dat dit alle voorwaarden zijn, helaas. BCC hanteert maar liefst negen voorwaarden waaraan het goedkopere product moet voldoen voordat het in aanmerking komt voor de laagsteprijsgarantie.
Deze waslijst aan voorwaarden is niet uniek. Ook andere elektronicawinkels, supermarkten, doe-het-zelfzaken, reisorganisaties en woonwinkels kennen soortgelijke lijsten. Om uw geld terug te krijgen, zult u ook bij dit soort winkels van goeden huize moeten komen.
De geniepigste voorwaarde is dat producten die elders goedkoper zijn identieke typenummers moeten hebben. Winkelketens kunnen fabrikanten namelijk vragen om een zogenoemd schaduwmodel te maken. Dit is exact hetzelfde product, maar met een ander typenummer.
Het voelt onrechtvaardig dat u in dit soort gevallen geen aanspraak kunt maken op de laagsteprijsgarantie. Maar zolang winkelketens geen misleidende reclame maken, doen zij wettelijk gezien niets verkeerd. Er bestaat namelijk geen specifieke wet- en regelgeving waar winkelketens zich aan moeten houden als zij een laagsteprijsgarantie aanbieden. Een verwijzing naar de geldende voorwaarden is voldoende.
Volgens Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond, is de laagsteprijsgarantie ‘een slimme marketingtruc’. Er zit voor consumenten niets anders op dan alert te blijven en de kleine lettertjes goed te lezen. De bond hoopt dat er ooit overal dezelfde voorwaarden zullen gelden. Dat zou het voor iedereen een stuk makkelijker maken.
Dit artikel stond op 2 augustus in weekblad Elsevier.