Het Duitse autoconcern Volkswagen (VW) heeft te midden van alle onrust over fraude met dieselauto’s een nieuwe topman aangesteld. Matthias Müller moet het bedrijf zo snel mogelijk uit de problemen halen.
Nadat bekend werd dat zeker 11 miljoen dieselauto’s van Volkswagen zijn uitgerust met software die milieutests manipuleren, stapte topman Martin Winterkorn afgelopen woensdag op. De raad van commissarissen heeft vrijdag besloten Matthias Müller aan te stellen als nieuwe topman.
De 62-jarige Müller is al topman van Porsche, een dochtermerk van Volkswagen. Onder zijn leiding breidde Porsche het aantal modellen flink uit en werden aanzienlijk meer auto’s aan de man gebracht. In 2014 verkocht Porsche 189.850 nieuwe auto’s, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2010, toen Müller aantrad. Daarvoor werkte hij binnen het VW-concern ook voor Audi, Seat en Lamborghini.
Vader
Müller werd in 1953 geboren in een plaats in het toenmalige Oost-Duitsland, maar zijn ouders vluchtten met hun zoon naar Beieren, in het westen. Na de middelbare school begon hij een opleiding tot gereedschapsmaker bij Audi.
Daarmee volgde Müller het carrièrepad van zijn vader, die zijn hele leven voor autoproducent DKW werkte. Na een IT-studie kwam Müller opnieuw terecht bij Audi, waarna hij zich stap voor stap binnen het concern wist op te werken.
Vertrouwen herstellen
Hij staat bekend als een man die zegt waar het op staat, iets wat Volkswagen goed kan gebruiken. In een interne brief aan medewerkers die de Financial Times heeft ingezien staat dat de nieuwe Volkswagen-topman ‘een klimaat moet creëren waar problemen niet worden weggemoffeld, maar waar juist openlijk over alles kan worden gecommuniceerd.’
Door het fraudeschandaal hangt de grootste autofabrikant ter wereld een boete van 18 miljard euro boven het hoofd. Müller laat in een reactie op zijn aanstelling weten dat hij er alles aan gaat doen om het vertrouwen van het autoconcern te herstellen.