De feiten: Europese interesse in Tesla’s daalt
Bron: ACEA, YouGovDe Europese Tesla-verkoop is in januari met 45 procent gedaald, terwijl de vraag naar elektrische voertuigen juist groeide. Volgens cijfers van de Europese Vereniging van Automobielfabrikanten registreerde Tesla in Europa in januari slechts 9.945 auto’s.
Een auto geldt als geregistreerd wanneer die een kenteken krijgt, in Nederland bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Vorig jaar januari werden in Europa nog 18.161 Tesla’s geregistreerd.
Intussen steeg de verkoop van elektrische voertuigen voor de gehele industrie met 37 procent. Vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk werden er veel verkocht.
Ook in Nederland valt het aantal registraties tegen, melden brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging. Zo zijn er in januari 2025 rond de 900 Tesla’s geregistreerd. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er net iets meer dan 1.600.
Controverse rond Elon Musk
Naast productie-uitdagingen kampt Tesla met toenemende politieke controverse rondom CEO Elon Musk. De topman kwam de afgelopen maanden vooral in het nieuws door zijn politieke voorkeuren en inmenging in het Britse en Duitse politieke debat.
Wie zegt wat over Tesla?
Bron: Bovag, MisterGreen, Bart Kuijpers- Volgens peilingen van YouGov heeft de publiekelijke steun van Elon Musk voor radicaal-rechtse partijen het imago van de ondernemer geen goed gedaan.
- ‘Voor ons is het te vroeg om allerlei conclusies te verbinden aan de teruglopende Europese verkopen van Tesla,’ zegt Bovag. ‘Over Nederland kunnen we wel het volgende zeggen: driekwart van de elektrische autoverkoop in Nederland is zakelijk. Die markt blijft goed presteren. Veel werkgevers streven naar zero-emissienormen en stellen daarom regels op voor hun medewerkers.’
- Mark Schreurs, co-CEO van leasemaatschappij MisterGreen: ‘In de leaseauto’s zien wij geen terugval vanwege het gedrag van Elon Musk. Men wacht op de nieuwe Model Y. Tesla blijft de beste in prijs en kwaliteit. Ook van Musk-moeheid is weinig te merken. Als dat al zou spelen, dan vergeten mensen dat snel als Tesla een goedkopere auto uitbrengt. En kennelijk is er ook een doelgroep die het stilzwijgend eens is met de geplande bezuinigingen van Musk,’ zegt hij, doelend op Musks nieuwe rol als baas van het Amerikaanse Departement van Overheidsefficiëntie (DOGE).
- ‘De januari-cijfers, zeker die van Tesla, zeggen heel weinig. Pas over een paar maanden kun je er iets zinnigs over zeggen,’ zegt journalist en automotive-expert Bart Kuijpers. ‘Musks gedrag zal geen positief effect hebben op de verkoop van Tesla. Maar die zal op korte termijn eerder dalen door het ontbreken van een goedkoper model, zeker nu de concurrentie toeneemt. Eventuele prijsverlagingen en de komst van de nieuwe Model Y kunnen de vraag weer aanwakkeren. Uiteindelijk blijft de prijs altijd weer doorslaggevend voor kopers.’
EW’s visie: Tesla verliest terrein door restwaarden en concurrentie
Door: Robert Smid, redacteur AutomotiveMusk mengde zich afgelopen jaar nadrukkelijk in de politiek. Hij doneerde omgerekend ruim 2o0 miljoen euro aan de presidentscampagne van Donald Trump, en sprak steun uit voor radicaal-rechtse partijen in Groot-Brittannië en Duitsland via zijn platform X.
Het is niet hard te maken dat Musks publieke optredens invloed hebben op de Tesla-verkoop, want zulke cijfers zijn er simpelweg niet.
Wel meetbaar zijn de restwaardegegevens van Tesla en verkopen van concurrenten.
Dalende restwaarden en verkoopproblemen
Tesla kampt al langer met dalende tweedehandsprijzen. Zo is volgens restwaardebepaler Indicata de gemiddelde verkoopprijs van een Model 3 in Nederland tussen januari 2023 en januari 2025 met 28,4 procent gedaald.
Dit komt onder meer doordat Tesla rigoreuze prijsverlagingen heeft doorgevoerd, waardoor tweedehands Tesla’s rap hun waarde verliezen.
Het restwaardeprobleem zorgt ervoor dat bedrijven terughoudender worden met het opnemen van Tesla’s in hun vloot. Dit verklaart voor een deel de terugloop in de aankoop van Tesla’s.
Neem autoverhuurder Hertz. Dat besloot in de Verenigde Staten om 20.000 elektrische voertuigen, grotendeels Tesla’s, te verkopen en te vervangen door auto’s met brandstofmotoren. De verkoop leverde een boekverlies op van ongeveer 225 miljoen euro.
Hertz-CEO Stephen Scherr gaf eerder al aan dat de herhaalde prijsverlagingen bij Tesla de restwaarde van de voertuigen sterk hebben gedrukt.
Ook verhuurder Sixt trok zich terug uit plannen om Tesla’s te gebruiken in zijn vloot.
Sterke concurrentie in Europa
In Europa heeft Tesla te maken met toenemende concurrentie. Merken als Volkswagen en Renault zagen hun verkoop van elektrische voertuigen stijgen, mede vanwege strengere CO2-emissienormen in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.
Het Chinese merk BYD wint eveneens terrein. In het Verenigd Koninkrijk registreerde BYD voor het eerst meer voertuigen dan Tesla.
Cruciale maanden voor Tesla
Ondanks de uitdagingen heeft Tesla een voorsprong op veel concurrenten. Dit dankzij zijn uitgebreide netwerk van superchargers, productie van voertuigen en zijn geavanceerde batterijen en software.
Of die voordelen voldoende zijn om de recente uitdagingen te overwinnen, zal komende maanden duidelijker worden. Hetzelfde geldt voor de impact van de productieveranderingen en Musks politieke uitingen op de verkoopcijfers.
Het (uitblijven van) succes van de geherintroduceerde Tesla Model Y zal een goede barometer zijn voor de populariteit van het merk.
Verdere verdieping: verkoop elektrische auto’s gestegen
Bron: ACEA, AutovisieOndanks het wegvallen van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP-subsidie) en de invoering van bpm en wegenbelasting voor elektrische auto’s, steeg de verkoop ervan in Nederland met 16 procent in 2024.
Dit lijkt grotendeels te komen doordat bedrijven hun werknemers stimuleren of verplichten een elektrisch leaseauto te rijden.
Het marktaandeel van elektrische auto’s in Nederland was in 2024 net geen 40 procent – aanzienlijk hoger dan het Europese gemiddelde.
Hybrides in EU
Hybrides zijn populairder dan ooit in de Europese Unie, met een marktaandeel van 34,9 procent. De verkoop van plug-in-hybrides is daarentegen met 8,5 procent gedaald, naar 7,4 procent van de totale automarkt.