Een groep van 65 werkloze piloten vindt dat ABN AMRO ze met te grote studieschulden heeft opgezadeld, bericht RTL Nieuws. Dus spannen de piloten een rechtszaak aan tegen de bank, die in hun ogen niet aan de zorgplicht heeft voldaan. Wat van die zaak mag zijn, het laat vooral zien hoe riskant de hypotheekboom voor de banken is, schrijft Jeroen van Wensen.
Maar eerst even over de piloten. Die hebben in de jaren 2007 en daarna leningen tot wel 200.000 euro afgesloten bij ABN AMRO, lang de enige bank die de peperdure vliegeniersopleiding wilde financieren. Door de kredietcrisis nam de vraag naar piloten af. Veel afgestudeerden konden daarom geen goedbetaalde baan krijgen bij KLM, maar moesten aan de slag ‘ bij prijsvechters als Ryanair of luchtvaartmaatschappijen in Azië’, schrijft RTL Nieuws. Of kwamen in het geheel niet aan de bak als piloot.
Kan Nederland zonder KLM?Zonder steun van de staat overleeft KLM de coronacrisis niet. En zonder KLM raakt Schiphol de huidige dominante positie kwijt. Dat zou ook de economie als geheel raken. Is dat echt zo?
Piloten zonder garanties
Voor piloten die geen baan konden vinden, was er een garantiefonds dat de studieschuld overneemt. Maar dat viel tot overmaat van ramp in 2014 om, doordat het de vraag naar garanties niet aankon. De advocaat van de groep stelt dat ABN AMRO de studieleningen daardoor destijds ten onrechte als risicoloos heeft voorgespiegeld aan de toekomstige piloten. Tegen RTL Nieuws: ‘Het gaat om jongens en meiden van 18 of 19 jaar zonder inkomen. Die mag je niet zomaar zulke grote bedragen lenen.’
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen