Premium Lock ‘Exit’ DSM toont belang vestigingsklimaat

Het Gouvernement (Provinciehuis) van Limburg ligt in de Maas. Foto: Marco van Middelkoop/HH

De verhuizing van het hoofdkantoor van DSM loopt uit op een venijnig politiek steekspel. In plaats van multinationals continu aan de schandpaal te nagelen, kunnen politici beter gaan bedenken hoe zij hun eigen regio aantrekkelijk houden voor bedrijven en de banen die zij creëren, schrijft Joris Heijn.

Het drama rond de ‘exit’ van Unilever naar Londen, lijkt zich te herhalen, maar nu met DSM in de hoofdrol. Het Limburgse icoon maakte eind vorige maand publiek dat het zijn hoofdkantoor wil verplaatsen van Heerlen naar Maastricht. Dat op zich was al een revolutie, gezien de wortels van de voormalige Staatsmijnen (Dutch State Mines, DSM) in juist dit deel van Limburg. De gemeente sprak van een ‘ereschuld’ aan Heerlen.

Limburg trouw blijven

Maar de Limburgse politici lieten het daar niet bij. Zij begonnen meteen te morrelen aan de subsidie die de provincie aan DSM had beloofd om de verhuizing mogelijk te maken – 3,5 miljoen euro in totaal. Waarom miljoenen subsidies voor een bedrijf dat in de eerste helft van dit jaar meer dan 400 miljoen euro winst maakt? Bovendien: voor een bedrijf dat zich laat voorstaan op zijn maatschappelijk verantwoord ondernemen, moet het toch vanzelfsprekend zijn om zijn Limburgse wortels trouw te zijn?

Maar politici spelen hier een gevaarlijk spel. De slepende Haagse discussie over het afschaffen van de dividendbelasting toont dat aan.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw