Premium Lock Batterij is beter! (Maar nu nog niet)

Lithiumwinning op de Uyuni-zoutvlakte, Bolivia: milieubelastend. Foto: Bloomberg/Getty Images

Wie een hedendaagse elektrische auto rijdt, betaalt geen wegenbelasting en bpm omdat er geen uitstoot zou zijn. Dat is nonsens. En batterij-auto’s hebben ook andere nadelen. Al verandert dat snel ten goede.

Abonnee worden?Dagelijks op de hoogte blijven van de laatste actualiteiten, achtergronden en commentaren van onze redactie? Bekijk ons aanbod en krijg onbeperkt toegang tot alle digitale artikelen en edities van EW.

Bekijk de mogelijkheden voor een (digitaal) abonnement hier

Nederland telt inmiddels zo’n 250.000 volledig elektrische voertuigen. Daarnaast rijden er zo’n 140.000 hybride auto’s, bussen en bestelbusjes rond. Al deze voertuigen hebben een batterij. Geen klassieke accu, maar veelal een zogenoemde lithium-ion-batterij. Dit is hetzelfde type batterij als in mobiele telefoons en computers, alleen veel groter.

Het rijden met elektrische voertuigen is door opeenvolgende kabinetten-Rutte aangemoedigd. Zo betalen bezitters van een volledige elektrische auto over de aanschafprijs geen wegenbelasting en geen ‘belasting van personenauto’s en motorrijwielen’ (bpm). Elektrisch rijden zou namelijk ‘groen’ zijn. Dit is nonsens.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw