Plannen voor een supersnelle magneetbaan zijn er al een tijd. Wat is de stand van zaken?
Dit is een artikel uit het vierduizendste nummer van EW. In deze uitgave van het weekblad staat het getal 4.000 centraal.
De snelheid van een vliegtuig, en de duurzaamheid en het comfort van de trein. Dat moet de hyperloop worden. Na vervoer over de weg, rails, het water en door de lucht, zal de hyperloop de vijfde vorm van transport zijn. Zwevend over een magneetbaan in een vacuümbuis, moet het voertuig – de ‘hyperloop pod’ – een snelheid van 1.000 kilometer per uur halen. Chinese experts stellen zelfs 4.000 kilometer per uur als doel. Ter vergelijking: de maximumsnelheid van een trein is nu 600 kilometer per uur.
Sinds ondernemer en rijkste man ter wereld Elon Musk in 2013 plannen aankondigde voor de hyperloop, zijn overal ter wereld bedrijven ermee aan de slag gegaan. In Nederland speelt de TU Delft een grote rol. Zo bestaat het Delft Hyperloop-studententeam al zes jaar en is de scale-up Hardt Hyperloop opgericht door studenten uit datzelfde team.
Het is al bewezen dat techniek achter de hyperloop werkt
Het is al bewezen dat de techniek achter de hyperloop werkt. In 2020 zweefden voor het eerst twee mensen met 172 kilometer per uur door een testbuis van 500 meter lengte. Maar voordat het systeem commercieel is toe te passen, zijn er nog heel wat obstakels te overwinnen. Zo moet de veiligheid bij hoge snelheden worden getest, zijn er enorme investeringen nodig voor de infrastructuur, moet het netwerk ruimtelijk worden ingepast en moeten er afspraken komen tussen landen over de wet- en regelgeving.
Gebruik de pijltjes om de beelden van de hyperloop te bekijken
*Informatie verkregen van Fien van Aken en Juliette van Mil (Delft Hyperloop)