Wat waren de mooiste musicals van afgelopen jaar? Dit zijn de kanshebbers

ART_16_cul_open_musicals_72065_IMG_CULMUSICALSDeHospita_SetVexy_1__ScaleMaxWidthWzE1MDBd_Compre

Musicalproducenten spelen graag op zeker met klassiekers. Gelukkig durven creatieve geesten ook risico’s te nemen.

Hans Cornelissen toont zich enthousiast. De voormalige acteur, die bij bejaarde Nederlanders in de herinnering voortleeft vanwege zijn rol in de populaire tv-comedy Zeg ’ns Aaa, produceert al ruim twee decennia samen met Ruud de Graaf musicals en kondigt nu blij een nieuwe versie van West Side Story aan.

De liefhebbers moeten wel nog even geduld betrachten. De première is pas in november volgend jaar.

Het lijkt enigszins een zwaktebod om weer met zo’n klassieker op de proppen te komen. Een musical waarvan bovendien al twee mooie filmversies in omloop zijn.

Maar bij De Graaf & Cornelissen Entertainment weten ze dat oude muzikale liefdes vaak niet roesten. Het afgelopen seizoen bracht het bedrijf met succes een musical op de planken die al eerder in 2003, 2009 en 2019 in Nederland was te zien.

Gouwe ouwe

De jury van de Musical Awards vond Mamma Mia! blijkbaar ook grotendeels geslaagd. Ze beloonde de productie met elf nominaties. Voor onder anderen hoofdrolspeelster Brigitte Heitzer, die weliswaar niet zo innemend overkomt als Simone Kleinsma in een vroegere versie, maar zich toch goed staande houdt in de knappe en vermakelijke jukeboxmusical met ABBA-liedjes.

Op het Musical Awards Gala van 24 april maakt een andere gouwe ouwe kans op nog meer prijzen. Veertien nominaties gingen naar Jesus Christ Superstar.

Te vrezen valt dat de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol gaat naar Jeangu Macrooy, hoewel hij volstrekt ongeloofwaardig is als de ‘superster’ uit de briljante creatie van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice.

Creatieve geesten

Verder maakt Alex Klaasen kans op een onderscheiding voor beste mannelijke bijrol, die bestaat uit het zingen van één liedje. In het Engels, want de producenten van Jesus Christ Superstar hebben niet de moeite genomen de teksten te vertalen. Wat toch wel een goede gewoonte is in het Nederlandse theater.

Musicalproducenten spelen graag commercieel op zeker met bekende titels, dat is duidelijk. Gelukkig zijn er ook creatieve geesten die risico’s durven te nemen.

Interessant zijn de grote producties in de regio. Voor De Tocht (nog tot en met eind juni te zien) verrees in Friesland een heel theater met een enorme draaiende ijsvloer in een poging het publiek de magie van de Elfstedentocht te doen ervaren.

En vorige zomer klonken in het Limburgse dorp Tegelen de liedjes van de feestband Rowwen Hèze om het niet zo feestelijke drama Het was Zondag in het Zuiden over de overstromingen in de regio muzikaal te omlijsten.

Het musicalpubliek is over het geheel genomen niet erg divers en inclusief. Maar op Boni de musical komen, met zaterdag 20 april als laatste mogelijkheid in Theater Carré in Amsterdam, relatief veel zwarte toeschouwers af.

Zij zien een gepassioneerd, door Stanley Burleson geregisseerd spektakel over een achttiende-eeuwse Surinaamse strijder tegen slavernij. Veel goede bedoelingen, weinig finesse.

Dit geldt ook wel enigszins voor De man van La Mancha (tot en met 9 juni door het hele land), waarin Huub van der Lubbe zich vertilt aan de rollen van Don Quichot en diens schepper, Miguel de Cervantes. Het moet een teleurstelling zijn voor de vroegere voorman van De Dijk dat hij niet is genomineerd voor een Musical Award, maar begrijpelijk is het wel.

Een veel leukere avond hebben de bezoekers van Pretty Woman (tot en met 26 mei in het Beatrix Theater in Utrecht). Bij het lekker romantische verhaal over een prostituee met een bijzondere charme en gouden hart dringt zich uiteraard de vergelijking op met de filmhit uit 1990.

Clichématig en oubollig

De wat houterige Jan Kooijman mist de uitstraling van Richard Gere, maar Shanna Slaap in de titelrol blijkt een ontdekking. Ze kan zingen, dansen én acteren, en heeft ook nog komisch talent. Het bedrijf dat de aanstekelijke musical op de planken bracht, het lang zo dominante Stage Entertainment, is slechts vier keer genomineerd voor een Musical Award.

De oprichter van Stage heeft zich overigens weer op zijn oude muzikale liefde gestort. De vitale tachtiger Joop van den Ende bemoeit zich intensief met MediaLane, het bedrijf van dochter Iris, en maakte zijn muze het middelpunt van een speciaal voor haar geschreven voorstelling.

Simone Kleinsma toont in De Hospita (door het hele land tot en met 21 december) als voormalige revuezangeres wederom haar grote kunnen, maar haar confrontatie met de jongere garde doet wat clichématig en oubollig aan.

Inmiddels heeft MediaLane alweer het script klaar voor een nieuwe originele productie. Volgend jaar februari moet een ode aan leven en werk van Rob de Nijs in het theater te zien zijn.

Zo blijft Joop van den Ende op zijn oude dag de vaderlandse musicalcultuur verrijken. Meer dan De Graaf en Cornelissen, die komend najaar weer eens hopen te cashen met Saturday Night Fever. Met het brave kereltje Buddy Vedder in de rol die de stoere, charismatische John Travolta een wereldster maakte. Tja…

Voor het eerst in AFAS

Het Musical Awards Gala gaat terug tot 2000. Toen lanceerde Joop van den Ende een prijs voor de beste prestaties in het ­musicalgenre.

Tot 2012 zou de onderscheiding voor de beste acteur de John Kraaijkamp Musical Award heten. Dit jaar is de uitreiking op woensdag 24 april, voor het eerst in het AFAS Theater in Leusden. ­

AVROTROS zendt het gala vanaf 20.25 uur live uit op NPO1.