Premium Lock Deze tentoonstellingen springen eruit in de zomermaanden

29 juni 2024Leestijd: 6 minuten
ART_26_cul_zomertentoonstellingen_76688_IMG_CULTENTOONSTELLINGEN2.MichaelRaedecker-inertpursuit-2024

Welke tentoonstellingen springen eruit de komende maanden? EW selecteerde acht artistieke hoogtepunten.

Museum Voorlinden, Wassenaar

29 juni tot en met 17 november

Ron Mueck

Vanaf de eerste keer dat de Australisch-Britse kunstenaar Ron Mueck (nu 66) een werk exposeerde, Dead Dad in Londen in 1997, was hij wereldberoemd. Zijn sculpturen van mensen, ontroerend en aangrijpend maar nooit naar een bestaand model gemaakt, vergen gemiddeld acht tot negen maanden werk. Hierdoor telt zijn oeuvre maar 48 werken.

Muecks beelden zijn zo levensecht dat ze alleen maar ‘griezelig’ zouden zijn als ze niet steeds een bijzonder formaat hadden: sommige zijn heel klein, andere juist vele malen uitvergroot. Mueck begon ooit als maker van special effects voor de filmindustrie. Als beeldend kunstenaar is hij autodidact, én intussen een klasse apart. Voorlinden in Wassenaar, het enige Nederlandse museum dat werk van Mueck in de collectie heeft, presenteert nu het grootste overzicht van zijn werk ooit.

Aangrijpende sculpturen van Ron Mueck. Beeld: Antoine van Kaam/Museum Voorlinden

Museum de Fundatie, Zwolle

Tot en met 22 september

Noordelijk licht: natuurfotografie

De Fundatie in Zwolle exposeert na een aantal tegenslagen dapper door, met onder meer deze tentoonstelling vol fotografische visies op de natuur en de soms complexe relatie van de mens daarmee. Van de ruim honderd foto’s bestaat de helft uit werk van Finse fotografen uit de collectie van verzamelaarsechtpaar Pieter en Marieke Sanders, onderdeel van hun schenking aan het museum. Aanvullend zijn er andere foto’s uit de Sanders-collectie en werken uit de fotoverzameling van het museum zelf. Plus speciale installaties van vijf fotografen, onder wie Marijke van Warmerdam en Nadja Bournonville.

Uit fotoserie Landscape van Levi van Veluw. Beeld: Benno Slijkhuis

Eye Filmmuseum, Amsterdam

Tot en met 29 september

Albert Serra – Liberté

Geen filmfestival, filmjury, filmprijs of filmforum zonder Albert Serra. Deze Catalaanse kunstenaar en filmmaker (48), die grootscherminstallaties maakt voor musea en biënnales, lijkt overal aanwezig, en altijd goed voor een controversiële uitspraak en ongemakkelijke situaties. Zijn films, wel omschreven als ‘tsunami’s van beeld’, zijn veel meer een barokke, hallucinerende ervaring dan een verhaal. Fascinerend om te zien, vol duistere humor en referenties aan kunst, geschiedenis en historische beroemdheden, maar vaak onmogelijk als speelfilm.

Eye Filmmuseum ruimt deze zomer alle tentoonstellingszalen leeg voor Serra’s nieuwste project Liberté, ‘een desoriënterende totaalervaring’ met elementen van theater en film, een ‘spel van onthullen en verhullen, begluren en betasten’, vaag gesitueerd in een nachtelijk park.

Albert Serra maakt ‘tsunami’s van beeld’

H’ART Museum, Amsterdam

Tot en met 10 november

Kandinsky

Meteen na de inval in Oekraïne verbrak de Hermitage Amsterdam alle banden met het beroemde Russische moederinstituut. Een dapper besluit, want het grote instituut heeft geen eigen collectie en tot dan kwamen de meeste grote tentoonstellingen in het prachtige historische gebouw aan de Amstel rechtstreeks uit Sint-Petersburg.

De Hermitage Amsterdam ging verder als H’ART Museum, voor tentoonstellingen in samenwerking met drie nieuwe, prestigieuze partners: het Centre Pompidou in Parijs, het British Museum in Londen en het Smithsonian American Art Museum in Washington. Ook die musea hebben megacollecties die vele malen groter zijn dan hun eigen expositielocaties aankunnen.

De opening van een grote expositie van de Russisch-Franse schilder Wassily Kandinsky (1866-1944) is een helder bewijs van het succes van deze nieuwe strategie. Het is de eerste tentoonstelling samen met het Centre Pompidou, met meer dan zestig werken afkomstig uit Parijs. Van vroeg figuratief werk tot een aantal van de latere, wereldberoemde schilderijen die hem tot een pionier van de abstracte kunst maakten.

Wassily Kandinsky’s Auf Weiss II (1923). Beeld: MNAM-CCI/Hélène Mauri
Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw