Hoe zelfrijdend wordt de zelfrijdende auto?

'Robin Utrecht/HH'

Simon Rozendaal prikt een visje met Evert-Jeen van der Meer, die een studie uitvoerde naar de zelfrijdende auto en daar zelf ook in reed.

Logisch dat verzekeraarsmakelaar Aon in de zelfrijdende auto is geïnteresseerd. Evert-Jeen van der Meer van Aon Risk Solutions: ‘Ruim eenderde van de inkomsten van verzekeraars komt uit de premies voor autoschade.’

Hij heeft een neus voor doorbraken op autogebied. In 2010 publiceerde Van der Meer een rapport over de elektrische en hybride auto, vlak voordat die zo’n grote vlucht zouden nemen. De autonome auto zal nog meer impact hebben. ‘Werkgevers willen hun werknemers in een veiliger auto en de minister wil minder verkeers­doden.’

Onafwendbaar

En dus schreef hij met hulp van het ministerie, verzekeraars en de leasebranche de studie Als de auto autonoom wordt. Bij het eten van een visje bij het Rotterdamse restaurant Kaat Mossel betoogt Van der Meer dat de zelfrijdende auto onafwendbaar is, te beginnen bij de één miljoen zakelijke rijders. Al dat bellen onderweg is zo gevaarlijk: ‘Nu al bedragen de kosten van verkeersongevallen 12,5 miljard euro!’

Een slimme (‘adaptieve’) vorm van cruisecontrol klopt op de deur en dat is eigenlijk al behoorlijk ‘zelfrijdend’. Natuurlijk rijdt een bestuurder in de stad gewoon zelf. Maar op de snelweg zet hij de auto in de zelfrijdende stand, waarna hij lekker de krant kan lezen of kan whatsappen op zijn mobiele telefoon. De auto houdt, bijvoorbeeld in een speciale rijstrook, keurig afstand tot de voorgangers en remt als die remmen.

Van der Meer heeft vanzelfsprekend zelf in de eerste zelfrijdende auto’s gereden en vond het wel amusant. Vooral toen mensen die hem passeerden op de A12 op hun voorhoofd wezen toen hij met een laptop op schoot zat te werken. Hij voorziet nog wel problemen. Een ervan is dat het 8 tot 9 seconden duurt voor de auto de controle helemaal teruggeeft. ‘Dat is te lang.’

Elsevier nummer 26, 27 juni 2015