Langs de metro tussen Rotterdam en Hoek van Holland ligt een pad van olivijn. Dat mineraal neemt CO2 uit de lucht op en aldus doet de Rotterdamse metro aan klimaatcompensatie. Het wordt tijd dat het voorbeeld door anderen wordt nagevolgd. ProRail kan het op spoorlijnen uitstrooien en de tuinbezitter kan het gebruiken als potgrond, tuinaarde en terrasversterking, schrijft Simon Rozendaal.
Rotterdam was de eerste Nederlandse stad met een metro. Okay, pas in 1968, lang na andere steden (Parijs 1900, New York 1904, Moskou 1935), maar wel negen jaar voor Amsterdam, op tijd en ook nog eens binnen het budget. Onlangs was ook het laatste stukje naar Hoek van Holland eindelijk klaar – eerlijk is eerlijk, dit keer waren er wel vertragingen. Nu kun je vanuit Rotterdam in een half uur naar het strand. Dat is ongekend. Ik herinner me maar al te goed dat mijn ouders op zomerse zondagen uren in de file stonden op de dijk tussen Maasdijk en Hoek van Holland, zonder airco.
20.000 ton olivijn haalt in 50 jaar 20.ooo ton CO2 uit de lucht
De nieuwe verbinding van de RET kreeg alom aandacht. Er werd niet bij verteld dat wat ze in de vliegtuigwereld nastreven, klimaatcompensatie, de Rotterdamse metro al heeft. Naast de lijn naar Hoek van Holland ligt (op het laatste stukje na) sinds 2017 een zogeheten schouwpad, dat niet van grind is gemaakt maar van olivijn: een olijfgroen mineraal (magnesium-ijzer-silicaat) dat koolzuurgas uit de atmosfeer opneemt. Er ligt 20.000 ton olivijn en dat haalt in 50 jaar 20.ooo ton CO2 uit de lucht.
Olivijn is het meest voorkomende mineraal op de planeet, zo’n 30 procent van de aardmantel bestaat eruit en er zijn mijnen in Noorwegen en Spanje. Bij verwering komt een beetje magnesium vrij: goed voor de planten. Door CO2 verandert Olivijn langzaam in kalk en dat gaat verzuring van de bodem tegen. Wel spoelt er ook nikkel en chroom uit, maar dat blijft onder de norm, stelde onderzoeksinstituut Deltares vast.
Olivijn heeft de toekomst, want mensheid moet CO2 uit de lucht opnemen
Olivijn heeft de toekomst. Op termijn zal de mensheid CO2 uit de lucht moeten opnemen. In de huidige fase van de energietransitie proberen we de concentratie van CO2 in de atmosfeer (waarschijnlijk verantwoordelijk voor de opwarming sinds 1900) te verlagen door de uitstoot ervan te verminderen. Dat lukt redelijk in rijke landen, maar niet in China en India.
Zon en wind zijn vanwege hun geringe energiedichtheid niet goed in staat om steenkool en olie te verdringen. Onlangs stond het weer in een rapport (van Global Energy Monitor): het verbruik van steenkool neemt af, maar het zou eigenlijk vijf maal sneller omlaag moeten. Kernenergie kan steenkool en aardolie wel vervangen, maar die optie wordt geblokkeerd door de milieubeweging, linkse partijen en domme, domme Duitsers. Op basis van verkeerde argumenten, ja, maar die irrationaliteit blijft nog wel enige tijd onder ons.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen