De naam Ongehoord Nederland blijkt goed gekozen voor dit ongehoorde zootje

Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp staat Ongehoord Nederland (ON!) te woord. Beeld: Remko de Waal/ANP

De interne chaos bij omroep Ongehoord Nederland is geen reclame voor de NPO, schrijft Carla Joosten.

De oprichters betraden met ronkende teksten het met publiek geld gefinancierde omroepbestel. Ze zouden weleens even laten zien dat het allemaal beter kon, en ervoor zorgen dat de ongehoorde Nederlander zich eindelijk gehoord zou voelen. De naam van de omroep sprak boekdelen: Ongehoord Nederland.

Geen geringe pretenties. Maar zie wat ervan terecht is gekomen. Een interne machtsstrijd en ronduit ongehoord gedrag op de werkvloer.

Initiatiefnemer, medeoprichter en voorzitter Arnold Karskens, die nota bene eens een ‘Zwartboek NOS Journaal’ bijhield, is door de raad van toezicht van de omroep en met steun van de ledenraad op non-actief gesteld wegens grensoverschrijdend gedrag. Hij zou het personeel hebben gekoeioneerd en kritiek op het nieuwe kabinet hebben verboden.

Karskens zegt intern te hebben geageerd tegen racistische uitingen, antisemitisme en het poneren van onwaarheden. Die strijd heeft hij blijkbaar verloren.

Rol minister Klever bij ON

En dan wordt oud-bestuurder en – commentator  – nu minister Reinette Klever (PVV) voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp  – ook nog verdacht van nepotisme. Haar taken werden na haar vertrek naar Den Haag overgedragen aan haar dochter. Een echt familiebedrijf. Waar hoorden we dat eerder?

Hoe het ook precies zit  – het Commissariaat voor de Media onderzoekt inmiddels de zaak-Klever  – dit alles bewijst dat het nog niet zo eenvoudig is om een medium op poten te zetten. Een bedrijf runnen is mensenwerk, en juist mensenwerk is in elke sector het moeilijkste wat er is.

Zeker in een mediaorganisatie die dag in dag uit op de actualiteit moet inspelen, en waar waarheidsvinding en interpretaties van die waarheid al snel door elkaar lopen. En dan wil deze omroep ook nog ‘eigenzinnige duiding’ bij het nieuws leveren.

Geen reclame voor de NPO

Een grote mond hebben over hoe het met de wereld verder moet, maar er zelf een zootje van maken. Het is geen reclame voor de Nederlandse Publieke Omroep. De NPO wordt gefinancierd door de belastingbetaler en, voor een kleiner deel, door reclamegelden. Bij elkaar liepen de uitgaven de afgelopen jaren op tot ruim 1 miljard euro in 2023.

Politieke partijen als de VVD roepen al jaren dat het publieke bestel flink moet worden afgeslankt. Daar komt weinig van terecht. Er kwamen afgelopen jaren alleen maar omroepen bij. Er komt een moment dat de belastingbetaler het welletjes vindt. Televisie maken, dat kunnen commerciële media ook.

Schrijf u in voor onze middagnieuwsbrief

Met de gratis nieuwsbrief EW middag wordt u dagelijks bijgepraat met commentaren en achtergronden bij de belangrijkste nieuwsverhalen.