Amsterdam staat van 23 juli tot 7 augustus in het teken van de EuroPride 2016. Tompouces, worsten, homodieren – organisaties halen alles uit de kast om in te haken op het feestelijke evenement waar tienduizenden bezoekers op afkomen. Dit om steun te betuigen aan de LHTB-gemeenschap en tegelijkertijd een graantje mee te pikken van de publiciteit.
Artis
Bij Artis kunnen bezoekers een rondleiding krijgen met het thema homoseksualiteit in het dierenrijk. Onderzoekers hebben bij zo’n 1500 diersoorten homoseksueel gedrag gesignaleerd waar vaak een evolutionaire en praktische reden achter lijkt te zitten.
Sommige vogels bijvoorbeeld, die door een mannenstel worden grootgebracht, hebben een hogere overlevingskans omdat mannetjes sterker zijn dan vrouwtjes. Mannetjesolifanten hebben er anderzijds baat bij om het paren van tevoren te oefenen omdat het zo moeilijk is. Homoseksualiteit op basis van liefde is te weinig onderzocht en wordt niet uitgesloten. In de hersenen van schapen wordt geconstateerd dat ze in staat zijn om te kunnen voelen.
31/7 @ARTIS een rondleiding over homoseksualiteit in het dierenrijk. https://t.co/7dkJUVARtM #GayPride @AmsterdamNL pic.twitter.com/cl3UmTOZYJ
— ARTIS (@ARTIS) 26 juli 2016
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
#ofjeworstlust
‘Hema zet haar helden zoals de rookworst en tompouce in om de liefde te vieren’ De winkelketen laat haar steun voor de LHTB-gemeenschap blijken door tijdens het evenement drie soorten speciale t-shirts te verkopen: tompouce ♥ tompouce, rookworst ♥ rookworst en rookworst ♥ tompouce. De t-shirts kosten 10 euro per stuk en de opbrengst ervan gaat naar een goed doel.
HEMA is van en voor iedereen. Daarom vieren we #pride2016 met deze limited edition shirts: https://t.co/mjM6GT6d32 pic.twitter.com/Yg61zBupoA
— HEMA (@HEMA) 22 juli 2016
Niet iedereen vindt de actie even ‘smakelijk’, zo besloot het Reformatorisch Dagblad Hema om opheldering te vragen met ‘Kunt u zich voorstellen dat mensen dit ranzig vinden?’. De woordvoerder van Hema heeft laten weten weinig met deze informatie te kunnen en dat ‘Hema voor iedereen is, meldt RTV Noord-Holland.
AH to gay
Ook Albert Heijn doet mee: acht ‘AH to go’ filialen zijn in de binnenstad van Amsterdam omgetoverd tot ‘AH to gay‘ winkels. Ook gaat er een euro per verkochte koffie naar de stichting Amsterdam Gay Pride.
Ah to go wordt Ah to gay en steunt Stichting Amsterdam Gay Pride @amsterdampride, zie https://t.co/Du3zxV7AfF pic.twitter.com/LKjBHR8Xn8
— Albert Heijn Pers (@AlbertHeijnPers) 22 juli 2016
Een opvallende deelnemer aan de EuroPride 2016 is de Europese Commissie. Zij vaart mee met de ambitie om de bewustzijn van het publiek voor discriminatie van LHBT’ers te vergroten en de acceptatie van LHBT’ers te bevorderen. Deelname van de Europese Commissie aan de EuroPride 2016 is eenmalig.
Het thema van de EuroPride is ‘join our freedom, feel free to join us!’. Met deze boodschap worden Europese landen opgeroepen om zich bij Nederland aan te sluiten in de vrijheid en acceptatie van LHBT’ers.