Daders van ernstige verkeersdelicten kunnen in de toekomst zwaarder worden bestraft. Het gaat om rijden onder invloed, doorrijden na een ongeluk, rijden zonder rijbewijs, maar ook gevaarlijk rijgedrag zonder ernstige gevolgen.
Minister Stef Blok (VVD, Veiligheid en Justitie) werkt aan wetgeving die de hardere aanpak mogelijk moet maken.
Het voorstel regelt ook dat de politie meer opsporingsbevoegdheden krijgt als een bestuurder na een ongeval met gewonden of erger is doorgereden. Ook kunnen straks meer situaties, waarin roekeloos wordt gereden, worden bestraft, schrijft Blok donderdag aan de Tweede Kamer. In het wetsvoorstel wordt het begrip roekeloosheid opnieuw gedefinieerd.
Straffen zijn nu te laag
Blok baseert zich op wetenschappelijk onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen naar de bestraffing van de verkeersdelicten en de verbeterpunten die deze onderzoekers hebben geconstateerd. Over het algemeen zijn de straffen adequaat, maar bij de verkeersdelicten die Blok zwaarder wil gaan bestraffen concludeerden de onderzoekers dat de straffen op dit moment geregeld te laag uitpakken. De straffen voor rijden onder invloed variëren van een rijverbod en hoge geldboetes, tot gevangenisstraf en ontzegging van de rijbevoegdheid.
Bij gevaarlijk rijgedrag (zonder ernstige gevolgen) is de wettelijke maximale straf bijvoorbeeld twee maanden cel. Dat is te laag voor de ernstige zaken waar het soms om gaat. Een ‘strafgat’, noemt minister Blok dit. Hoe hoog de straffen gaan worden, is nog niet bekend. Dit wordt mede op basis van het onderzoek bekeken.