VVD en CDA willen opheldering van VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur over de veiligheid op luchthaven Schiphol. Piloten stuurden vandaag een brandbrief: met waarschuwingen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid eerder dit jaar is vrijwel niets gedaan.
Naar verwachting wordt het alleen maar drukker op de luchthaven, schrijft de Vakbond van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) vandaag in de brandbrief aan de Tweede Kamer. Daar zal het onderwerp later op de dag in besloten kring worden behandeld, meldt de Telegraaf.
In april trok de Onderzoeksraad voor de Veiligheid al aan de bel over de situatie op de luchthaven. Daar zouden zich per jaar vijftig grote incidenten – zoals bijna-botsingen in de lucht – en een paar honderd minder ernstige voorvallen voordoen. De belangrijkste oorzaak is dat de landingsbanen gekruist liggen, waardoor vliegtuigen moeten ‘oversteken’. Dat leidt tot gevaarlijke situaties.
Luchtvaartinspectie ILT is uitgekleed
De VNV meldt dat er vrijwel niets is gebeurd met het rapport van de Onderzoeksraad. ‘En de luchtvaartinspectie ILT is zo ver uitgekleed dat je van hen als luchtvaartinspectie weinig meer mag verwachten,’ zegt woordvoerder van de VNV Joost van Doesburg in de krant.
Volgens Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland en KLM wordt achter de schermen hard gewerkt aan een integraal veiligheidsmanagementsysteem. Maar dat gaat niet ver genoeg, zegt VNV-voorzitter Arthur van den Hudding. Hij wil dat de ‘daadwerkelijke risico’s worden verminderd door operationele aanpassingen’. Hij denkt aan het verlagen van het aantal landingsbanen om het overzicht te bewaren. ‘Op Heathrow zijn bijvoorbeeld maar twee landingsbanen.’
Overleg tussen de minister en de pilotenvereniging
VVD-Kamerlid Remco Dijkstra roept in De Telegraaf op tot overleg tussen de minister en de pilotenvereniging. CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch wil weten hoe de minister op korte termijn de aanbevelingen van de Onderzoeksraad in praktijk kan brengen. ‘Hoe kunnen we zorgen dat het veiligheidssysteem voor luchthavens geen papieren tijger blijft?’ zegt Amhaouch.
De PVV wil dat het baangebruik wordt aangepast. Kamerlid Dion Graus: ‘Ik vraag al jaren om veiligheid boven milieupaniek te laten gelden en rust te creëren voor piloten.’
Ministerie herkent beeld niet
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat in een reactie weten graag in gesprek te willen met de piloten. Een woordvoerder herkent het beeld niet. ‘Er wordt nu juist hard gewerkt om deze aanbevelingen van de Onderzoeksraad goed over te nemen.’
De kans dat het aantal landingsbanen daadwerkelijk wordt teruggebracht, is nihil. Schiphol kan de vraag nu al nauwelijks aan en wil juist uitbreiden na 2020.