Nederland opent de aanval op de Duitse tolplannen voor personenauto’s. Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur sluit zich aan bij Oostenrijk, dat bij het Europese Hof van Justitie een zaak heeft aangespannen tegen het plan.
Uit onderzoek van het ministerie blijkt woensdag dat de Duitse tol Nederlandse automobilisten jaarlijks tussen de 60 en 100 miljoen euro zal kosten. 40 procent daarvan is voor inwoners en bedrijven in de grensgemeenten.
Duitse automobilisten gecompenseerd voor heffing
Discriminerend, vindt Van Nieuwenhuizen, en bovendien in strijd met de beginselen van het vrije verkeer in de EU. De Duitse automobilist wordt namelijk volledig gecompenseerd voor de tolheffing via een verlaging van de wegenbelasting. Nederland heeft zich vanaf het begin verzet tegen het Duitse plan.
Daarnaast concludeert het rapport dat de tolheffing ‘marginale tot zeer beperkte effecten’ zal hebben op de grensoverschrijdende mobiliteit. In grensregio’s werd eerder gedemonstreerd tegen de plannen.
Kabinet: genoeg gronden voor aanklacht
Begin oktober gaf het kabinet al aan van plan te zijn zich bij Oostenrijk te voegen, maar wilde het eerst de juridische onderbouwing van de zaak afwachten. Een vonnis in de zaak laat zeker tot 2019 op zich wachten. Intussen mag Duitsland gewoon doorgaan met de tolplannen.
De Europese Commissie begon eerder een juridische procedure tegen de Duitse regering omdat een eerste tolplan discriminerend zou zijn tegenover buitenlandse weggebruikers. Maar die inbreukprocedure werd eerder dit jaar gestopt, toen de regering in Berlijn het plan had aangepast.