De Koninklijke Marechaussee pleit voor meer controle op elf kleine Nederlandse luchthavens. Vliegvelden bij bijvoorbeeld Hilversum, Breda of Teuge zijn een makkelijk doelwit voor drugssmokkelaars en mensenhandelaars.
Vooralsnog is er op die vliegvelden geen permanent toezicht, schrijft dagblad Trouw dinsdag. De marechaussee doet er soms wel controles, maar hoeveel wil de dienst niet zeggen, om ‘operationele redenen’. Het grootste deel van de tijd zijn de terreinen onbewaakt.
De marechaussee zou daarom graag zien dat piloten verplicht worden de gegevens van passagiers en bemanningen door te geven. Nu gebeurt dat alleen op vrijwillige basis. Het LIEC, de samenwerking van politie, douane, marechaussee en gemeenten ter bestrijding van ondermijnende criminaliteit, vergelijkt de vliegvelden met verouderde vakantieparken of malafide jachthavens. Doordat er niet standaard overheidsdiensten aanwezig zijn, is de omvang van de criminaliteit lastig vast te stellen, zegt een woordvoerder van de marechaussee in Trouw.
Ook in kleine havens in Nederland kunnen criminelen moeilijk gecontroleerd worden:
Urker vissers in de netten van de misdaad: het gevaar van ondermijning
60 kilo heroïne op vliegveld Teuge
In juli vorig jaar werd voorkomen dat smokkelaars elf Albanese volwassenen en drie kinderen naar Engeland vervoerden via vliegveld Teuge. Vijf maanden eerder werd op datzelfde vliegveld 60 kilo heroïne onderschept in een vliegtuig dat van Engeland onderweg was naar Duitsland, meldt de krant.
Volgens een anonieme vertegenwoordiger van een kleine luchthaven staan er hekken, ‘maar kan het poortje zo open. Wat er ’s nachts gebeurt, zien wij niet. We zien niet wat er in hangars wordt gedaan.’
Kleine luchthavens worden vooral gebruikt door zakenvliegtuigen. De toestellen die er landen en opstijgen vervoeren maximaal twaalf passagiers. Ook worden de vliegvelden gebruikt voor recreatie, bijvoorbeeld sporttoestellen.