Artistiek leider Eric de Vroedt (46) van Het Nationale Theater is druk aan het vernieuwen bij dat gezelschap. Via zijn werk probeert hij grip te krijgen op de dagelijkse chaos.
Eric de Vroedt kijkt door het raam van de hotelbar naar buiten. Op het plein voor het Amsterdamse Centraal Station is het druk. Met getoeter, rinkelende trams en toeristen die met hun koffers hun weg proberen te vinden. Pal voor het hotel, aan de Prins Hendrikkade, staat een auto met pech aan de kant. De chauffeur, met een wit petje op, is op de stoep driftig aan het bellen.
‘Ik ervaar deze chaos als overload,’ zegt de artistiek leider en regisseur van Het Nationale Theater. ‘Het prikkelt me, ontregelt me, verontrust me. Ik word er cynisch en gek van. En ik wil er niet cynisch en gek van worden. Dit is verschrikkelijk. Ik moet hier een verhaal van maken. Die man met dat witte petje moet ik uitknippen, op het toneel zetten en laten vertellen. Hij staat met zijn ex te bellen, stel ik me voor. Zo kan ik grip krijgen op de chaos en de hysterie.’
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen