‘Met verkeersovertreders ga je ook niet praten, die beboet je’

Vaccinatiedag in Ahoy Rotterdam. Foto: ANP ROBIN UTRECHT

Het dwingen van ouders die hun kinderen niet willen vaccineren werkt niet, denkt de ChristenUnie (CU). In plaats daarvan wil CU-Kamerlid Carla Dik-Faber liever ‘naast bezorgde ouders staan’ en naar ze luisteren. Praten met anti-vaxxers werkt beter dan straffen, legden we u voor. Enkele reacties op een rij.

In de rubriek Lezersreacties lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.

Bekijk alle reacties op de Stelling van de Dag

Foppe Oldenburger schrijft:

De CU heeft een achterban die waarschijnlijk om ‘religieuze’ redenen tegen vaccinatie is. Segers c.s. zien hun winst in de peilingen al teloor gaan.

Peter Barth schrijft:

Het is bekend dat de graad van vaccinatie in de bevolking, d.i. het percentage gevaccineerden tegen een bepaalde ‘kinderziekte’, bijvoorbeeld mazelen, mede bepalend is voor het risico op infectie. Door je kind te laten vaccineren help je een muur te bouwen tegen de verspreiding van de ziekte. De daling van het percentage gevaccineerden in je omgeving verhoogt het risico op besmetting van je eigen kinderen. Daarom is vaccinatie niet alleen een plicht tegenover je eigen kinderen, maar ook een plicht tegenover de maatschappij. Dit laatste wordt nogal eens vergeten door z.g. kritische ouders. Benadrukken van vaccinatie als een sociale plicht is daarom even belangrijk als het bieden van individuele bescherming.

H.H. de Vries schrijft:

‘Het dwingen van ouders die hun kinderen niet willen vaccineren werkt niet, denkt de ChristenUnie. In plaats daarvan is het beter om ze serieus te nemen en naar ze te luisteren.’

Wie zijn kind niet vaccineert is gevaarlijk bezig. Gevaarlijk voor het eigen kind, gevaarlijk voor de hele gemeenschap.
De absurditeit van de redenering van de ChristenUnie wordt duidelijk als we het toepassen op ander gevaarlijk gedrag: ‘Het bekeuren van mensen die door rood rijden werkt niet. In plaats daarvan is het beter ze serieus te nemen en naar ze te luisteren.’

Kees Bolle schrijft:

Ik heb in mijn kennissenkring iemand die vanwege het geloof van zijn ouders niet is gevaccineerd, hij kreeg polio, zit nu in een rolstoel en vervloekt zijn ouders en de kerk (zelfde als mevr. Dik). Heerlijk toch die gelovigen en ouders die zich om laten praten door de dominee en de anti-vaxxers.

Twan Hendriks schrijft:

Ik ben in dit soort gevallen sowieso niet van het straffen. We zijn een vrij land en je lichamelijke integriteit is je grootste goed.
Mensen straffen omdat ze niet willen voldoen aan het socialistische groepsdenken en hun eigen weg willen gaan is zo verkeerd dat ik er gewoon naar van wordt.
Dat laat onverlet dat ik anti-vaxxers niet begrijp en ik wel vind dat de anti-vaxxers zelf de consequenties moeten dragen van hun gedrag. Wanneer hun kinderen worden geweerd van de opvang, dan vind ik dat goed te verdedigen. Ze brengen anderen in gevaar. Maar het betekent weer niet dat ik vind dat eventuele gevolgen van hun opvatting ook voor hun rekening zijn. Er zijn grote groepen Nederlanders die gewoonten hebben die hun gezondheid in gevaar brengen en die sluiten we ook niet uit van zorg.
Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.