Op 29 mei oordeelde de Raad van State dat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) strijdig is met Europese regels. Het PAS werd gebruikt om vergunningen te verlenen voor nieuwe stallen, wegen en woningen. Door het plotseling wegvallen van het PAS konden geen vergunningen meer worden verleend. De bouw dreigt hierdoor tot stilstand te komen.
Een adviescollege onder leiding van Johan Remkes (VVD), oud-minister en Commissaris van de Koning in Noord-Holland kwam op woensdag 25 september met aanbevelingen voor een kortetermijnoplossing om de bouw weer op gang te brengen.
Minder vee, lagere maximumsnelheid op de autowegen en investeren in natuur, adviseerde Remkes. Hoeveel zou dat helpen om de stikstofuitstoot omlaag te brengen? En wanneer is stikstof eigenlijk schadelijk voor het milieu? Negen vragen.
Wat is stikstof?
De term ‘stikstof’ is verwarrend. Circa 80 procent van de lucht op aarde bestaat uit zuiver stikstof (N2) en dat is een ongevaarlijk gas. In het debat gaat het om de verbindingen van stikstof met zuurstof zoals de stikstofoxiden die ontstaat in automotoren. Of verbindingen van stikstof met waterstof, zoals ammoniak uit mest van koeien, varkens en kippen.
Iedereen die na het ‘stikstofvonnis’ nog hoopte op een snelle en pijnloze hervatting van de vergunningenstroom werd uit die droom geholpen door Johan Remkes (VVD).
Waarom zijn stikstof- verbindingen een thema?
Stikstofverbindingen uit onder meer stallen en verkeer belanden in de lucht. En dalen overal om ons heen neer op de bodem. Daar werken ze als kunstmest en kunnen ze de bodem verzuren. Iets waar sommige natuurgebieden last van hebben. Heide en veen gedijt juist bij voedselarme grond. Naarmate deze voedselrijker wordt, winnen gras en brandnetels terrein ten opzichte van bijzondere plantensoorten.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen