Greenpeace Nederland stapt naar de rechter omdat zij via die weg wil afdwingen dat er strenge klimaatvoorwaarden worden verbonden aan de miljardensteun voor KLM. De organisatie wijst daarbij op de Urgenda-uitspraak van 2015.
Greenpeace Nederland maakte de gang naar de rechter zondagavond bekend. ‘Het steunpakket voor KLM in deze vorm moet van tafel. Doet de overheid dat niet deze maand, dan stappen we naar de rechter,’ staat in een verklaring. Volgens de milieuorganisatie stort de staatssteun Nederland dieper in de klimaatcrisis en verzaakt het kabinet om harde afspraken te maken met KLM over het tegengaan van de vervuiling.
Lees ook deze column van Simon Rozendaal: Greenpeace wordt met de dag ongeloofwaardiger
Het kabinet maakte eind juni bekend dat het KLM met 3,4 miljard euro steunt om massaal banenverlies te voorkomen. Eind juli maakte KLM bekend dat er in totaal 4.500 tot 5.000 van de 33.000 banen zouden verdwijnen in de KLM-groep (ook Transavia valt hieronder). De luchtvaartmaatschappij sluit niet uit dat het banenverlies nog verder oploopt.
In strijd met zorgplicht die overheid voor burgers heeft
Volgens Greenpeace Nederland is de staatssteun in strijd met de zorgplicht die de Nederlandse overheid voor haar burgers heeft. ‘Zoals de Hoge Raad dat eerder ook in het Urgenda-vonnis heeft bekrachtigd.’
Klimaatorganisatie Urgenda stapte in 2015 succesvol naar de rechter. De organisatie vond dat de overheid te weinig maatregelen neemt om klimaatverandering te voorkomen.
Greenpeace eist nu dat de overheid KLM een maximum aan CO2-uitstoot oplegt. Ook moet het aantal vluchten omlaag, te beginnen met de korte vluchten naar bijvoorbeeld Brussel of Parijs.
De organisatie herinnert aan een levensgevaarlijke actie op 14 mei, toen elf actievoerders de landingsbaan bij Schiphol opfietsten. ‘En zij staan niet alleen. Al meer dan 75.000 mensen vragen het kabinet om de crisis-miljarden groen en eerlijk in te zetten. Wij willen dat het kabinet de crisis-miljarden wel inzet voor een groene en eerlijke toekomst.’
Lees ook dit commentaar van Arendo Joustra: Keien-dumpend Greenpeace verdient geen respect of geld
Wel degelijk afspraken over duurzaamheid
Opvallend is dat er wel degelijk afspraken zijn gemaakt in het akkoord over duurzaamheid. Zo moet KLM een ‘actieve bijdrage’ leveren aan duurzaamheid. De luchtvaartmaatschappij heeft zich gebonden aan een afname van de CO2-uitstoot van 50 procent per ‘passagier kilometer’ in 2030 ten opzichte van 2005. Ook moest het aantal nachtvluchten op Schiphol worden verlaagd van 32.000 naar 25.000. Maar dat gaat Greenpeace Nederland dus allemaal niet ver genoeg.
Greenpeace hekelt dat het steunpakket was bedoeld om werknemers van KLM zekerheid te bieden. Maar juist dat is de overheid volgens haar niet gelukt. Ook keurt de milieuorganisatie af dat KLM nog steeds goedkope vliegtickets verkoopt.