Papieren krant houdt zich ondanks opzeggingen nog wel even staande

Volkskrant lezeres op een terrasje in Leiden. Foto: ANP

Slechte bezorging van kranten jaagt de vaste abonnees in rap tempo weg. Trouwe lezers schakelen noodgedwongen over op digitaal door de week en de papieren krant alleen op zaterdag. Ingewijden voorspellen al jaren dat de papieren krant verdwijnt, maar zeker de grotere titels zullen de komende jaren blijven bestaan.

Bij de serviceafdeling van kranten regent het dagelijks klachten. Aan de lopende band wordt de krant niet bezorgd en nabezorging is al jaren geleden afgeschaft. De kranten kampen met een immens tekort aan bezorgers.

Alleen al DPG Media (de Persgroep) – uitgever van de Volkskrant, Het Parool en Trouw – komt volgens journalistiek directeur Philippe Remarque (55) meer dan duizend bezorgers tekort. ‘Het is heel lastig ze op de huidige arbeidsmarkt te vinden. Bij onder meer Deliveroo kunnen bezorgers hun eigen werktijden bepalen.’

Jaarlijks verliezen papieren kranten 2 tot 5 procent van hun lezers. Een deel stapt over op de digitale versie door de week en de papieren versie op zaterdag. Dat is een stuk goedkoper en de dagelijkse toevoer van nieuws is digitaal veel zekerder. De uitgevers verliezen zo omzet.

Mediaconsumptie

Naast slechte bezorging speelt de veranderde mediaconsumptie een rol. De smartphone is een geduchte concurrent, zegt Remarque. ‘Mensen willen het nieuws meteen tot zich nemen.’ Ook gratis sociale media ondermijnen het verdienmodel van kranten.

Het maken van een papieren krant wordt steeds duurder. Papier, drukken en distributie vormen ruwweg de helft van de kosten en die stijgen alleen maar. De andere helft gaat op aan redactie, ict en marketing.

‘Superieur’

Economisch is de papieren drager niettemin nog steeds rendabel, zegt Remarque. ‘De papieren krant is qua journalistieke ontsluiting bovendien superieur aan de digitale versie op je smartphone. Je ziet immers in één oogopslag veel meer dan alleen de kop en de foto. Digitale journalistiek heeft bovendien een ander ritme dan de papieren krant. Die overgang kost tijd.’

Lees ook de blog van Roelof Bouwman: Hoe gek zijn mensen die een krant in de bus willen?

Eind jaren negentig werd de krant al dood verklaard, maar Remarque verwacht dat de papieren versie over dertig jaar nog steeds bestaat. ‘Voor kleinere titels wordt het lastig, maar ook die verschijnen voorlopig ook door de week nog. Bij DPG doen we extra investeringen in grotere bezorgwijken en professionele bezorgers. Maar het gecombineerde abonnement digitaal door de week en papier op zaterdag wordt wel steeds populairder.’