Hoe de ‘speakeasy’ aan populariteit wint in horecaland

Barman Lennart Deddens van ‘speakeasy’ The Stockroom, een bewust moeilijk te vinden cocktailbar in Groningen. Foto: Ernstjan van Dam

Verborgen bars zijn hét alternatief voor de horecabezoeker die overprikkeling zat is. Wat is het idee achter zulke speakeasies?

Gloeiende hittelampen, stoelkussens in felle neonkleuren, luide muzak – menige horecastraat is verwikkeld in een strijd om de aandacht van de klant. Alles moet feller, prikkelender, luider. Daarom zijn sommige bars en cafés in stilte een tegenoffensief begonnen, met als wapens mysterie en onopvallendheid.

Een voorbeeld is cocktailbar The Stockroom, gelegen aan de Oosterstraat in Groningen. Deze bar lijkt niet op een bar. Er zijn geen ramen aan de buitenkant en er is geen uithangbord. Bijna elke avond zijn er wel een paar dwalers te vinden in de Oosterstraat, tevergeefs op zoek naar een bar die er niet is, maar er wel zou moeten zijn. Zij kloppen geregeld aan bij het restaurant naast de bar, waar obers routineus verwijzen naar de geheime deur naast hun etablissement. ‘De deur zit in de muur hiernaast,’ zeggen ze dan.

De bezoeker die de deur weet te vinden, komt terecht in een soort voorraadkast met drankplanken, pannen, potten en ronkende vriezers. Maar een van de vriezers is nep. Wie de vriezerdeur opent, loopt een bar binnen die rechtstreeks uit de roaring twenties in New York komt. Het sprankelende plafond en de art-deco-lampen doen denken aan The Great Gatsby en Peaky Blinders.

De Stockroom is een zogenoemde speakeasy

Volgens eigenaar Erik Beeftink (31) klopt dit gevoel helemaal. ‘Onze bar is een zogenoemde speakeasy,’ zegt hij. ‘Een geheime bar die populair werd in de jaren twintig in de Verenigde Staten toen alcohol daar verboden was.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Deze periode staat bekend als de Grote Drooglegging en was het geesteskind van protestantse politici. Zij dachten dat een alcoholverbod nodig was om andere problemen als familiegeweld of politieke corruptie tegen te gaan. ‘De naam is ontstaan doordat bezoekers altijd zachtjes moesten praten, uit angst voor een politie-inval,’ zegt Erik.

Na de Drooglegging raakte de speakeasy uit de mode. Maar in 2022 is de speakeasy weer en vogue. De illegale barcultuur in New York bloeide de afgelopen jaren op wegens het horecaverbod door corona­maat­regelen. Daarbovenop werd in 2022 een Spaanse bar die verscholen zit achter een pastramiwinkel, door Bloomberg gekroond tot beste bar van de wereld.

Abonnee worden?Dagelijks op de hoogte blijven van de laatste actualiteiten, achtergronden en commentaren van onze redactie? Bekijk ons aanbod en krijg onbeperkt toegang tot alle digitale artikelen en edities van EW.

Bekijk de mogelijkheden voor een (digitaal) abonnement hier

Onderscheiden in een overvol horecaland

‘Tegenwoordig moet je je veel meer onderscheiden,’ zegt Erik. Hoewel speakeasies legaal zijn, helpt zo’n concept om een bar te onderscheiden in overvol horecaland. ‘Bij ons is er een doorverteleffect. Mensen willen hun ervaring delen, de reactie van anderen zien.’

En wát voor ervaring: hier is niets wat het lijkt. Naast het oog mag namelijk ook de tong op verrassingen rekenen. Zo smaakt schuim uit spuitbussen naar zongedroogde tomaat of blauwe kaas. Er is witte room die smaakt als cola en er zijn drankjes met groene paprika, dadels en fenegriek.

‘Vooral fenegriek is echt een onderschat ingrediënt,’ zegt barman Jan (26). Hij werd bartender nadat hij acht jaar als goochelaar werkte. Nog steeds is hij bereid om tussendoor een kaarttrucje te doen, mits je het lief vraagt. Nu heeft hij zijn eigen cocktail op de kaart, genaamd ‘Oh Fuck This Jan! (again)’. Dit drankje stond vorig seizoen ook op de kaart, vandaar de ‘(again)’ in de naam. Elk seizoen is er een nieuwe menukaart, waarvoor bartenders zelf een drankje mogen creëren.

Welke drankjes er nu op de kaart staan, is niet online te vinden. Op de website is een klein stukje van het menu te bewonderen als voorproefje. ‘Wie meer wil weten, moet maar komen kijken,’ zegt Erik. ‘Ons succes schuilt in geheimzinnigheid.’