EU-correspondent René van Rijckevorsel over de weinig zichtbare Charles Michel, die nu in de spotlights staat als dure globetrotter.
‘Er wordt geprobeerd om mij en de Europese Raad te destabiliseren en te intimideren.’ Oei, dat klinkt heftig. Aan het woord is de voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel (47), in het Belgische dagblad De Standaard.
Wat is er aan de hand? De Franse krant Le Monde vogelde uit dat de voormalige Belgische premier ‘buitensporige’ reiskosten maakt. Zo huurde hij vorig jaar 22 keer een privévliegtuig. Voor een vlucht naar China betaalde de Raad in december 2022 het lieve sommetje van 460.000 euro. Website Politico schreef eerder ook over zijn vlieggedrag: 72 van de 112 officiële reizen sinds Michels aantreden in 2019 gingen per gehuurd privévliegtuig. Ook wanneer er prima treinverbindingen zijn, zoals met Straatsburg en Parijs. Een retourtje Parijs van begin 2022 kostte 35.750 euro. Niet alleen kostbaar, zo klinkt het in Brussel, ook niet in de pas met het klimaatbeleid waarmee de Europese Unie vooroploopt in de wereld.
Reiskosten naar verwachting boven de 2 miljoen euro
In 2024 bedragen de reiskosten van Michel en zijn entourage naar verwachting bijna 2 miljoen euro, eenderde meer dan in 2023. Voorgangers Herman Van Rompuy (2010-2014) en Donald Tusk (2014-2019) kwamen nooit boven de 500.000 euro.
Ter verdediging: in Michels taakomschrijving staat dat hij niet alleen vergaderingen van regeringsleiders voorzit, maar ook namens hen zichtbaar moet zijn in het buitenland. Sinds de oorlog in Oekraïne reist hij naar eigen zeggen meer, om ‘derde landen’ de EU-positie en sancties tegen Moskou uit te leggen.
In het Europees Parlement zijn de irritaties niettemin groot. ‘We vragen al een decennium om meer transparantie van de Raad. Niet alleen over de reizen. We willen sowieso meer duidelijkheid over de Raadsbegroting,’ zegt Pedro Marques (46), de Portugese vicevoorzitter van de sociaal-democraten.