Al 28 jaar bouwt Hester Alberdingk Thijm (63) onvermoeibaar aan de grote kunstcollectie van multinational AkzoNobel. ‘We bestaan bij de gratie van dit bedrijf.’
Toen de AkzoNobel Art Foundation 25 jaar bestond, drie jaar geleden, verscheen er een prachtig boek, bijna een glossy, met als titel: We Are The Collection! De collectie, dat zijn wij allemaal: degenen die bij dit bedrijf werken, maar evengoed alle kunstenaars die daarin zijn verzameld en de mensen die naar die kunst komen kijken. Maar je zou ook kunnen zeggen dat de collectie Hester Alberdingk Thijm is, want zij is er, als samensteller van het eerste uur, onlosmakelijk mee verbonden. ‘28 jaar!’ – ze zegt het met een ongelovig lachje.
Zo lang werkt ze al bij AkzoNobel, en in die jaren heeft ze een collectie opgebouwd van meer dan tweeduizend werken. Die zitten allemaal in haar hoofd, opgeslagen als een mentale catalogus. Die kunstwerken hangen of staan ook allemaal ergens, in de kantoren van dit bedrijf of als bruiklenen in musea of op exposities. Maar liever niet in een depot, tenzij ze zo kwetsbaar zijn dat ze even moeten uitrusten.
‘Kunst moet worden gezien,’ zegt Alberdingk Thijm, en dan het liefst laagdrempelig. En laagdrempelig is het hier, in het hoofdkantoor van AkzoNobel in Amsterdam. Zelf is ze ook toegankelijk en praat enthousiast over haar werk, zonder modieuze kunsthistorische termen als ‘ontregelend’ of ‘gelaagd’ te gebruiken. Alberdingk Thijm – zwarte broek, zwart T-shirt, zwarte sneakers van Balenciaga en een grote schijf van halfedelsteen aan een koord om haar hals – verbaast zich weleens over de lange weg die zij en de collectie hebben afgelegd. Ze heeft inmiddels een team van vier medewerkers met af en toe extra freelancers, als het druk is voor een tentoonstelling.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen