Thierry Baudet verplaatste zich in een gepantserde Mercedes die volgens hem uit Rusland afkomstig was. Van het voertuig maakte hij slechts kort gebruik. Linkse politici zien er een poging tot omkoping in.
FVD-leider Thierry Baudet en zijn chauffeur hadden de tweedehands Mercedes-Benz S600L Guard met slechts 33.000 kilometer op de teller nog maar net in gebruik genomen of ze ontdekten: ‘Dit voertuig komt uit Rusland!’
De gepantserde Mercedes was op 25 oktober 2021 geleverd door een autohandelaar in Heinsberg, Duitsland. Het navigatiesysteem werkte in de Russische taal en met het cyrillisch schrift. ‘Daar zagen we het aan,’ zegt Baudet.
Baudet: ‘Een koopje’
Een van de bestuursleden van Forum voor Democratie had de Mercedes voor een schappelijk prijsje op de kop weten te tikken: 55.999 euro. De nieuwprijs van zo’n gepantserde auto bedraagt een veelvoud van dat bedrag. De auto was op dat moment weliswaar elf jaar oud, maar er was zó weinig mee gereden dat hij zo goed als nieuw leek. Zestig mille was volgens Baudet ‘een koopje’.
Inclusief invoerbelastingen en bijkomende kosten betaalde Forum voor het voertuig het bedrag van 61.064 euro en 46 cent. Dit liep via een beveiligingsbedrijf in Hoofddorp dat het vervoer en de bewaking van Baudet regelde. EW beschikt over kopieën van de verkoopnota van het bedrijf in Heinsberg, van de factuur van het beveiligingsbedrijf en van het bankafschrift waaruit blijkt dat Forum dit bedrag op 10 december 2021 betaalde.Over de auto ontstonden in Haagse wandelgangen geruchten. Tegenstanders van Baudet fluisterden dat Forum mogelijk geld ontving uit Rusland en dat de partij daarom van pro-Amerikaans opeens pro-Vladimir Poetin was geworden.
Baudet ontkende, maar volgens linkse politici deugde er iets niet. Wat niet? Baudet reed rond in een dure Mercedes die misschien wel door de Russen was gedoneerd, zo werd gespeculeerd.
Baudet en Jansen barsten in lachen uit
In een gesprek met EW tonen Baudet en voormalig FVD-Kamerlid Freek Jansen zich hogelijk verbaasd over dit gerucht. Ze barsten in lachen uit: ‘Ha, ha, dat was die Mercedes!’ Een paar dagen later tonen ze een aantal facturen en een rechtbankverslag waaruit volgens hen blijkt dat er geen sprake was van omkoping of beïnvloeding door de Russen.
‘Suske en Wiske en de Verdwenen Roebels,’ zegt Baudet gekscherend. Hij blijft grapjes maken: ‘Heb ik dan misschien dat stapeltje bankbiljetten in het handschoenenvakje niet zien liggen?’ Dan serieuzer: ‘Ik wil mijn integriteit niet in de waagschaal.’
Ernstig bedreigd door jihadisten
Hoe zat het dan met die Mercedes? Baudet vertelt dat hij in de coronaperiode zeer ernstig werd bedreigd door enkele jihadisten, ‘die hiervoor later ook door de rechter zijn veroordeeld’. Hij viel onder hetzelfde beveiligingsregime als Geert Wilders. De Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB) hield hem en zijn omgeving voortdurend in het oog en verzorgden ook het vervoer. Baudet mocht zich niet meer verplaatsen in zijn Jaguar XJ, die Forum dankzij een leasecontract tot 2020 kon inzetten voor de fractieleider.
Na een aantal weken begon de DKDB-bewaking hem tegen te staan. ‘Geen kwaad woord over de professionaliteit van de DKDB en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding. Maar het regime was verschrikkelijk. Zeer benauwend. Je moest de hele tijd op ze wachten. Je kunt niks meer spontaan doen. Ze zijn extreem inflexibel. Voor iemand als ik, valt daar niet mee te leven. Ook hebben ze geen belang bij het terugschroeven van het beveiligingsniveau.’
Baudet en het FVD-bestuur besloten de beveiliging voortaan zelf te regelen via een securityfirma in Hoofddorp. Voor het vervoer van de FVD-leider werd een auto gehuurd, maar dat liep zó in de papieren dat besloten werd tot de aanschaf van de Mercedes bij een dealer aan de Ferdinand Porsche StraBe in Heinsberg, vlak over de grens bij Roermond.
Obsidiaan zwart
Het was een gedistingeerde limousine. Met alle denkbare luxe aan boord. De stoelen waren van een zware kwaliteit zwart leer. Het stuurwiel was van hout. Lichtmetalen velgen. De carrosserie was zwart metallic. In Mercedes-termen: obsidiaan zwart.
Autohandelaar Ramils Talibovs in Heinsberg zegt dat er niets aan de auto mankeerde. Zijn bedrijf handelt in allerlei soorten voertuigen door heel Europa. ‘Deze wagen kwam uit Stuttgart en had een Duits kenteken. Plus Duitse papieren. De nieuwwaarde was 1 miljoen euro.’ Hij begrijpt niet hoe Baudet kan denken dat de auto uit Rusland kwam. ‘Navigatiesysteem? De taal kun je zelf instellen.’
Hoe kan het dat zo’n dure auto in elf jaar slechts 33.000 kilometer op de teller had? Voertuigen in deze prijsklasse maken vaak weinig kilometers, zegt Talibovs. ‘Met bijvoorbeeld Ferrari’s heb je dat ook. Bovendien wordt een gepantserde wagen alleen ingezet als het echt nodig is.’
Baudet: ‘Hij zoop als een Rus’
Helaas beviel de auto Baudet niet. ‘De chauffeur begon te klagen. Hij merkte iets aan de auto. De deuren waren ook te zwaar.’ Door het grote gewicht van de auto moest ook flink wegenbelasting worden afgerekend en het brandstofverbruik was enorm. Officieel 1 liter op 5 kilometer, maar dan moest je heel kalm rijden. Baudet: ‘Die auto zoop als een Rus.’
‘De chauffeur ontdekte dat de auto aan de onderkant verroest was, volledig verrot,’ zegt Jansen. De dealer in Heinsberg weigerde ‘het ding’ terug te nemen, vertelt Baudet.
Ongeveer een jaar later, op 24 november 2022 kwam het tot een rechtszaak bij de civiele kamer van de rechtbank van het district Aken. Tijdens een schorsing van de rechtszaak bereikten de advocaten van het beveiligingsbedrijf in Hoofddorp en hun confrères van de autohandelaar in Heinsberg overeenstemming: de Mercedes gaat terug naar de leverancier en die betaalt 55.000 euro terug aan Forum. De Duitse dealer betaalt 90 procent van de proceskosten en Forum neemt de resterende 10 procent voor zijn rekening.
Baudet: ‘Dit zou Oom Vlad ons niet aandoen!’
EW beschikt over het zittingsverslag van de rechtbank in Aken en over de bankafschriften van de latere betalingen. Forum ontvangt via de beveiliger in Hoofddorp in april 2023 in totaal 53.621 euro als schadevergoeding.
‘We hebben 7.000 euro verloren op deze Mercedes. Ik heb er misschien tien keer gebruik van gemaakt,’ stelt Baudet vast. Meteen maakt hij weer een grap over de veronderstelde beïnvloeding van FVD door de regering van Vladimir Poetin: ‘Een doorgeroeste Mercedes, dat zou Oom Vlad ons nooit aandoen!’
Autohandelaar Talibovs: ‘Verroest aan de onderkant? Geen sprake van. Een auto heeft na elf jaar aan de onderkant wat gebruiksspoortjes, maar de wagen was echt niet aan het roesten. Wij hebben de auto teruggenomen en vervolgens aan een klant in Bulgarije verkocht. Die klant is zó tevreden dat hij ons vroeg of we hem niet nóg zo’n Mercedes konden leveren.’
‘Suske en Wiske en de Verdwenen Roebels’
Baudet maakt voorlopig geen gebruik meer van Duitse auto’s. Hij laat zich tegenwoordig vervoeren in een Jeep SUV, een robuuste fourwheeldrive van Amerikaanse makelij.
Feit blijft dat de Belgische justitie onlangs een inval deed in het huis van een FVD-medewerker en dat een voormalig FVD-parlementariër in verband werd gebracht met Russische beïnvloeding.
Thierry Baudet zegt hierover: ‘Iedereen beschuldigt ons ervan dat wij ons laten omkopen. Vervolgens moeten wij onze onschuld bewijzen. Maar als iets er niet is, kunnen wij niet aantonen dat het er niet is. Dan is het een fabel. Net als met die Mercedes. Dit is Suske en Wiske en de Verdwenen Roebels.’