Er komt een onafhankelijk steunpunt voor de families van Nederlandse Syriëgangers en potentiële Syriëgangers. En winkelketens proberen met enorme kortingen klanten te lokken. Het mediaoverzicht van 10 november.
* De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid heeft een ‘kwartiermaker’ aangesteld om een steunpunt op te zetten voor de families van (potentiële) jihadisten, meldt de Volkskrant.
‘Die zal nauw samenwerken met bestaande maatschappelijke initiatieven. Dat moet zorgvuldig en deskundig gebeuren,’ zegt een NCTV-woordvoerder tegen de krant. Het steunpunt moet er begin volgend jaar zijn.
* Retailexperts zeggen in het AD dat er ‘totale paniek’ heerst onder winkelketens. Hoewel het voor winkeliers nu tijd is om geld te verdienen, geven ze flinke kortingen. ‘De omzet staat onder druk, de reserves zijn bij veel ondernemingen volledig uitgeput en er zijn geen lichtpuntjes,’ zegt Paul van Moers van PMSMS.
Ook Chantal Riedeman van adviesbureau Shopology zegt dat winkelketens in paniek zijn. ‘Er wordt door de winkels enorm gestunt om cash binnen te krijgen.’
* Vicepremier Lodewijk Asscher (PvdA) verwacht niet meer dat Oost-Europeanen de banen zullen inpikken van laaggeschoolde Nederlanders, meldt dagblad Trouw. Asscher zei vorig jaar nog dat er onderzoek moest worden gedaan naar verdringing op de Arbeidsmarkt door Polen, Roemenen en Bulgaren.
In de Arbeidsmarktmonitor 2014 meldt Asscher dat arbeidsmigranten vooral in banen terechtkomen waarvoor werklozen zich niet aanbieden.
* Malaysia Airlines bedankt Nederland voor de steun na de vliegramp in Oekraïne. In een advertentie in De Telegraaf schrijven de raad van bestuur, het management en de medewerkers van de luchtvaartmaatschappij ‘diep geroerd’ te zijn door alle steun van de afgelopen maanden.
‘Een bijzonder woord van dank voor alle betrokken Nederlandse overheidsdiensten, al onze partners en de vele vrijwilligers.’
* De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) zou al op de hoogte zijn geweest van veiligheidsproblemen met contactsloten van kleine modellen, voordat verkeerstoezichthouders werden ingelicht over het mankement, meldt The Wall Street Journal.
Tientallen dodelijke ongelukken worden in verband gebracht met het euvel rond de contactsloten van kleine modellen. Ook werden 2,5 miljoen auto’s teruggeroepen.