De Tourstart in Utrecht volgend jaar kost de stad niet alleen ruim 4 miljoen euro. Ook moet Utrecht voldoen aan een reeks vergaande eisen van het bedrijf achter de Franse wielerkoers.
Het moet volgend jaar allemaal zuiniger en duurzamer, vindt het Franse bedrijf Amoury Sport Organisation (A.S.O) dat de Tour de France organiseert.
Afval scheiden
De gemeente Utrecht moet er daarom voor zorgen dat al het afval tijdens de Tourstart goed wordt opgevangen in bakken en containers en dat het op milieuvriendelijke wijze wordt gesorteerd. Cijfers van deze operatie moeten worden getoond aan A.S.O.. Alles op eigen kosten uiteraard.
Bovenstaande is één van de vele eisen die het Tour de France-bedrijf stelt aan de Utrechtse tourorganisatie. De gemeente Utrecht plaatste het contract dat de stad met de Fransen sloot online, nadat RTL Nieuws en de Volkskrant om deze informatie hadden gevraagd op grond van de Wet openbaarheid bestuur (Wob).
Tweeduizend auto’s
Uit het contract blijkt dat Utrecht een vliegverbod boven het parcours moet garanderen omdat de Tour de France eigen helikopters laat vliegen boven het wedstrijdgebied. Ook moet Utrecht gratis parkeerplekken reserveren voor de organisatie en media.
Er moet een gebied van 7.500 vierkante meter worden gevonden waar de auto’s kunnen staan. Ondanks de milieueisen rijden er toch tweeduizend auto’s mee in de Tourcaravaan. Tijdens de individuele tijdrit heeft iedere renner recht op een eigen volgauto. Dat komt al neer op 198 volgauto’s. Volgens RTV Utrecht praat de gemeente Utrecht met de Jaarbeurs over parkeerplekken, de inrichting van een perscentrum en tijdelijk kantoor van A.S.O.
Aansprakelijk
De verkoop van eten en andere spullen rondom het parcours wordt aan banden gelegd. De politie zal erop moeten toezien dat in een straal van 500 meter rond de start en finish niets wordt verkocht.
Ook moeten alle reclame-uitingen van bedrijven die geen sponsor zijn van het evenement worden verwijderd of afgeplakt.
Daarnaast is de gemeente Utrecht aansprakelijk voor alle lichamelijke, materiële en immateriële schade die wordt toegebracht aan derden, personeel en personeel van A.S.O.
Verantwoordelijk
De stad is verder verantwoordelijk voor de openbare orde, afzettingen, medische voorzieningen en geluids- en beeldinstallaties. Na afloop van de Tourstart moet de gemeente ervoor zorgen dat noodbruggen en tijdelijke wegen weer worden weggehaald. Alle kosten die hierbij komen kijken, zijn voor rekening van de stad Utrecht.
Hoe de gemeente die rekening precies gaat betalen, is nog niet helemaal duidelijk. Er ontbreekt nog ongeveer een half miljoen euro op de begroting. De kosten van politie- en defensiepersoneel zijn, net als extra werkzaamheden voor ambtenaren, niet opgenomen in de begroting van het evenement.