De Nederlandse ondernemer Edward Heerema gaat de supercatamaran die op dit moment op de Tweede Maasvlakte wordt afgebouwd, niet naar zijn vader Pieter Schelte vernoemen. Er was kritiek op die naam omdat de vader van Heerema officier van de Waffen-SS was in de Tweede Wereldoorlog.
Een woordvoerder van Allseas, het offshore-bedrijf van Edward Heerema, liet vrijdagavond weten dat besloten is af te zien van de keuze voor ‘Pieter Schelte’. ‘Na de brede en wijdverspreide kritiek, hebben we deze keuze gemaakt’, zei hij.
Discussie
Dat Heerema van plan was om het hefvaartuig naar zijn vader te vernoemen, is al heel lang bekend. in 2008 ontstond hierover een politieke discussie toen bleek dat Allseas een overheidssubsidie had gekregen van 800.000 euro. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen vroeg zich af of de overheid wel een schip moest financieren dat de naam draagt van een oud-SS’er.
Toenmalig minister van Economische Zaken, Maria van der Hoeven (CDA), beëindigde die discussie door te stellen dat de overheid zich bij subsidieverlening niet hoeft te bemoeien met de naam van een schip. Naamgeving is immers aan de reder, niet aan de overheid.
Aanhoudende kritiek
Maar nu het schip, dat vorige maand in de Rotterdamse haven aankwam, in de afrondende fase is aangekomen, is de kritiek weer aangezwollen. De internationale transportvakbond ITF eiste dat de naam van het schip zou veranderen en startte een petitie waarin Shell werd opgeroepen het schip niet in te huren.
Shell wil het vaartuig inzetten bij de ontmanteling van booreilanden in de Noordzee. Het olie- en gasbedrijf bestempelde de naam eerder als ‘ongepast’. Shell zei vrijdag blij te zijn met het besluit van Allseas.
Vader
Heerema wilde het schip altijd naar zijn vader vernoemen omdat hij veel aan hem te danken heeft. In 1947 vertrok zijn vader naar Venezuela om daar uit het niets een succesvol bedrijf in waterconstructies op te bouwen. Terug in Nederland maakt hij van de Heerema Groep één van de grootste offshore-bedrijven ter wereld. Edward, aanvankelijk enig erfgenaam van het bedrijf, werd na een ruzie uit het familiebedrijf verdreven en richt in 1985 Allseas op.
Ook dit bedrijf groeide uit tot een internationale reus op het gebied van offshore-installaties en transport. De bouw van het grootste schip ter wereld staat symbool voor dit succes. Het schip kon dan ook maar naar één man worden vernoemd: Pieter Schelte Heerema, de man met het omstreden verleden die het in 1947 in Venezuela allemaal in beweging bracht. Maar dat plan gaat op het allerlaatste moment dus niet meer door.