Volgens pilotenbond VNV bestaat er geen relatie tussen het Germanwings ongeluk en de maatregel voor minder piloten. De bond noemt deze suggestie ‘volstrekt onterecht en ongepast’.
De bond reageert hiermee op een artikel uit de Volkskrant van woensdag, dat het plan van KLM voor minder piloten aan boord uitlicht. Het plan om minder piloten aan boord te hebben op enkele langeafstandsvluchten wordt ontvangen met gemengde gevoelens. KLM benadrukt de focus op veiligheid en willekeur van het tijdstip.
"KLM wil juist minder piloten aan boord". Relatie met Germanwings ongeluk volstrekt onterecht en ongepast. #KLM http://t.co/6YOzP5HDUi
— VNV.nl (@VNVPresident) April 1, 2015
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Slechte timing
De crash van het Germanwings vliegtuig en het plan van KLM om het aantal piloten bij enkele vluchten te verminderen staan
– ondanks slechte timing – los van elkaar. Het plan ligt al sinds december op de plank, zegt KLM.
Uit de cao-onderhandelingen van vliegmaatschappij KLM blijkt dat zij op enkele vluchten minder piloten zullen gaan inzetten. Dat schrijft de Volkskrant woensdag. In het artikel wordt de VNV woordvoerder aangehaald. De nieuwe maatregel houdt in dat de cockpit op een nog onbekend aantal langeafstandsvluchten door een piloot minder wordt bemand. Het aantal gaat daarmee van vier naar drie vliegtuigbestuurders.
Het nieuws valt bij luchtvaartdeskundigen niet in goede aarde. Zo zou de timing van het bericht onhandig zijn met het oog op de fatale vlucht met het Germanwings toestel in Zuid-Frankrijk vorige week. Volgens woordvoerder Joost Ruempel liggen de plannen echter al sinds december op de plank. Het plan voor minder piloten aan boord moet volgens hem dan ook los worden gezien van de veiligheidsprocedures. De kostenbesparende regel zal daarmee de vliegveiligheid – ‘zowel voor bemanning als passagiers’- niet ondermijnen. Veiligheid staat voorop: altijd, laat KLM desgevraagd weten.
De vliegmaatschappij gaf een paar dagen geleden gehoor aan het advies van het Europese agentschap voor veiligheid in de luchtvaart (EASA) om altijd twee crewleden in de cockpit te hebben. Duidend op het ongeluk met Germanwings en de veiligheidsbeleving van passagiers zegt woordvoerder Joost Ruempel van KLM dat zij altijd in gesprek gaat met haar klanten. ‘Ook over dit soort onderwerpen.’
Cockpit
De vliegdiensten waarop het aantal piloten mogelijk terug wordt gedraaid van vier naar drie zijn steden als Kuala Lumpur, Kaapstad en Seoul. De intentie is onderdeel van de nieuwe cao, waarover momenteel wordt onderhandeld. Factoren als wettelijke rusttijden en de duur van de vlucht zullen een bepalende rol hebben in het aantal aanwezige piloten gedurende een vlucht, aldus KLM.
Na de crash van de Germanwings-Airbus vorige week in de Zuid-Franse Alpen is in de media de discussie losgebarsten of een (co-)piloot wel alleen zou moeten zijn in de cockpit. Voor Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen is het bijvoorbeeld verplicht om altijd twee personen in de cockpit te hebben. Moet een piloot naar de wc, dan neemt een lid van de cabinebemanning zijn of haar plaats in. Na het ongeluk in Zuid-Frankrijk voeren steeds meer luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, de maatregel in.
De beoogde besparing is een klein aspect van de megabezuiniging bij KLM van 750 miljoen euro in de komende vijf jaar.
Als reactie op de tweet liet VNV weten inhoudelijk geen commentaar te willen leveren. Maar: ‘de tweet zegt alles.’