Met de speciale ov-chipkaart wordt het verplicht opladen van saldo verleden tijd: wel moet er gewoon nog worden in- en uitgecheckt. De kaart wordt een jaar lang gratis onder een select aantal leden van de ANWB verstrekt en geldt voor alle vormen van het openbaar vervoer.
De organisatie voor verkeer en toerisme doet de proef onder 1.250 leden die gebruikmaken van het openbaar vervoer (ov).
De ‘alternatieve ov-chipkaart’ hanteert hetzelfde principe als een creditcard: de kosten voor een gemaakte reis worden achteraf afgeschreven van de rekening via een automatisch incasso. Deelnemers ontvangen maandelijks één overzicht en een factuur met de gemaakte reizen en kosten.
Nu moet vooraf nog saldo op een ov-chipkaart worden gezet en wordt aan het begin van een reis een bedrag afgeschreven. Daarnaast moet er voor een treinreis vaak minimaal het instaptarief op de kaart staan.
In- en uitchecken
Met het experiment wordt onder meer gekeken naar wie er in toekomst in aanmerking kunnen komen voor de kaart. De ANWB heeft vier miljoen leden. Bijna de helft daarvan reist via het openbaar vervoer.
De organisatie laat woensdag weten op deze manier de leden de mogelijkheid te willen bieden om laagdrempelig te kunnen kiezen voor trein, bus, tram en metro: aan de oplaadellende komt daarmee mogelijk een eind – een veelgehoorde klacht onder reizigers.
‘Doorbraak’
De keuze voor het ov wordt aantrekkelijker en het gebruik ervan eenvoudiger, het nieuwe vervoersmiddel is een ‘doorbraak‘ meldt de organisatiewebsite. ‘Mensen die bijvoorbeeld weinig reizen, hoeven dan op het station niet eerst te staan hannesen om hun ov-chipkaart met een noodzakelijk bedrag op te laden.’
Deelnemers van de proef ontvangen met hun ‘reis-creditcard’ 40 procent korting op treinreizen in de daluren, tien euro reistegoed bij NS, een gratis abonnement op de ov-fiets, Wegenwacht Fiets Service en 20 procent korting bij parkeergarage Q-park in combinatie met een treinreis.
De huidige ov-chipkaart werd in 2005 ingevoerd in Rotterdam, maar het duurde tot 2012 tot het betaalmiddel voor het openbaar vervoer landelijk werd ingevoerd. Tot 9 juli 2014 kon de ov-chipkaart worden gebruikt naast het papieren treinkaartje, maar dat is inmiddels verdwenen en vervangen door een wegwerpkaartje.