De Nederlandse transportsector vreest dat het illegalenprobleem zich door de strengere controles bij het Franse Calais in rap tempo verplaatst naar Nederland. Hoek van Holland, Rotterdam en IJmuiden gelden als potentiële hotspots voor illegale migranten die willen oversteken naar Groot-Brittannië.
Het Franse Calais heeft de laatste tijd extra maatregelen ingezet tegen de grote stroom vluchtelingen die vanuit daar Groot-Brittannië proberen te bereiken. Zo worden er röntgenscanners, CO2-scanners en warmtecamera’s gebruikt in tunnels om gelukszoekers te detecteren, en worden er dikkere hekken met prikkeldraad geplaatst. Ook patrouilleert er marechaussee met honden.
Waterbed
De Nederlandse transportorganisaties vrezen nu echter voor een waterbed-effect: de strengere maatregelen in Calais zouden de migranten naar Nederlandse havenplaatsen drijven. Uit cijfers van het ministerie van Veiligheid en Justitie bleek eerder dat het aantal illegale migranten dat is gepakt op de oversteek van Hoek van Holland naar Groot-Brittannië nu al zo groot is als over heel 2014. Ook dit weekend onderschepte de Britse politie weer 51 illegalen in de stad Killingholme. Zij waren in Hoek van Holland een vrachtauto ingeklommen.
Transportorganisaties vrezen dat het probleem alleen nog maar zal toenemen, schrijft De Telegraaf. ‘We moeten snel ingrijpen, anders krijgen we hier met dezelfde excessen te maken als in Frankrijk,’ zegt Joost Sitskoorn van verladersorganisatie EVO tegen de krant. Volgens hem is het probleem daar te lang aangekeken voordat er maatregelen werden genomen, waardoor het nu de spuigaten uitloopt.
Belaagd
Europese vrachtwagenchauffeurs die naar Groot-Brittannië rijden, ondervinden veel hinder van gelukszoekers die zich agressief gedragen. Vrachtwagenchauffeurs die in de file staan, worden steeds vaker belaagd door asielzoekers die hun vrachtwagens proberen binnen te dringen. Illegalen snijden de zeilen open om de laadruimte in te kunnen klimmen of proberen aan de onderkant van de vrachtwagen te hangen.
Chauffeurs hebben daardoor vaak niet door dat zij een migrant meevoeren. Vrachtwagenchauffeurs die per ongeluk illegalen meenemen, riskeren bij aankomst in Groot-Brittannië een boete van maximaal 2000 pond per verstekeling. EVO dringt er bij de Britten op aan dat de boetes moeten worden kwijtgescholden.
Illegalen bevinden zich daarnaast vaak een dag lang in de laadruimte, waardoor vervoerde goederen uiteindelijk niet meer geschikt zijn voor consumptie. Volgens EVO loopt de schade die bedrijven hierdoor lijden in de tonnen. Daarnaast zijn de ondernemers bezorgd om zowel hun personeel als de verstekelingen, die door de oversteekacties gevaar zouden lopen.
De belangenorganisatie EVO meldt dinsdag een helpdesk op te willen zetten voor ondernemers die hun goederen naar Groot-Brittannië transporteren en rond Calais te maken hebben met gevaarlijke situaties. Wat die helpdesk precies moet doen om de ondernemers te helpen, is nog niet duidelijk.