De Tweede Kamer bevraagt staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) van Infrastructuur dinsdagavond tijdens een debat. Mansveld moet onder meer uitleggen hoe zij denkt de problemen bij spoorbeheerder ProRail te gaan oplossen.
Mansveld heeft dinsdag kritische rapporten over spoorbeheerder ProRail louter en alleen naar de Tweede Kamer gestuurd, omdat ze door De Telegraaf op internet waren gezet. Mansveld was eigenlijk niet van plan de stukken te sturen omdat het volgens haar ging het om interne documenten van ProRail, bleek dinsdag tijdens het Kamerdebat over de kwestie.
Oppositiepartijen reageerden daar met verbazing op en vonden dat Mansveld de documenten eerder had moeten sturen. Maandag had de staatssecretaris eenzelfde verzoek van de Kamer afgewezen.
De PVV diende een motie van wantrouwen in tegen de staatssecretaris, die kort daarna werd verworpen. Mansveld mag daarmee voorlopig blijven zitten.
Positie
Oppositiepartijen dreigden eerder al met een motie van wantrouwen. Zij vragen zich af of Mansveld wel capabel is om de situatie aan te pakken. Coalitiepartners PvdA en VVD zouden Mansveld echter blijven steunen, maar willen wel maatregelen zien.
Haar positie als staatssecretaris is onder druk komen te staan. Mansveld is namens de staat de enige aandeelhouder in ProRail en is verantwoordelijk voor de politieke regie over het bedrijf.
De oppositiepartijen verwijten haar dat ze niet genoeg grip heeft op de spoorbeheerder, en dat ze de Kamer meerdere keren onvolledig heeft geïnformeerd over de financiële problemen bij het bedrijf.
ProRail kampt met tekorten en kostenoverschrijdingen. Het bedrijf meldde onlangs dat het een financieel gat heeft van bijna een half miljard euro voor 2018-2028. Ook bleek de verbouwing van Utrecht CS 53 miljoen duurder uit te vallen.