PvdA-plan om notoire wegmisbruikers steeds steviger te straffen, is een goede eerste stap in de richting van rechtvaardiger verkeershandhaving.
Tussen recht en rechtvaardigheid zit soms veel ruimte. Zeker brave automobilisten weten dat. Door de jungle aan verkeersborden is het voor velen nauwelijks meer te begrijpen waar en wanneer ze een bepaalde snelheid mogen rijden.
Onderwijl heeft de regering het land vol laten zetten met automatische controlesystemen. Daardoor wordt dit jaar voor meer dan een miljard euro aan boetes geïncasseerd – een record.
De meeste van die boetes slaan nauwelijks ergens op, want ze maken het verkeer niet veiliger, wat het formele doel is. Op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht mag tussen 6.00 uur en 19.00 uur 100 kilometer per uur worden gereden. Buiten die tijd is 130 kilometer per uur toegestaan.
Snelheidsverschillen
Veel automobilisten rijden desondanks ook na 19.00 uur 100 kilometer per uur, bang als ze zijn voor een boete. Levensgevaarlijk. Iedere verkeersexpert weet: hoe groter de snelheidsverschillen, hoe groter de kans op ongevallen.
De PvdA wil nu met steun van collega-regeringspartij VVD vooral notoire wegmisbruikers steviger straffen, meldt het AD. Deze 0,1 procent van de automobilisten zou verantwoordelijk zijn voor 6 procent van de ongevallen. Dronken achter het stuur, te snel door woonwijken rijden en rood licht negeren; telkens een boete en daar blijft het dan bij.
Lucratief
PvdA-Kamerlid Attje Kuiken wil dat de boetes voor deze wegmisbruikers steeds hoger worden en kunnen eindigen in een celstraf en inname van het rijbewijs. Dit is verstandig en zal het rechtvaardigheidsgevoel versterken. Notoire overtreders moeten niet mogen rijden.
Maar er moet meer gebeuren. Want het probleem blijft: er zijn steeds minder verkeerscontroles door agenten. En dat is vooral voor het constateren van rijden onder invloed nodig. De regering vertrouwt liever op lucratieve automatische controlesystemen waarmee automobilisten slechts op snelheid worden gepakt.
Onverbiddelijk
De kans dat wegmisbruikers worden gepakt, is miniem. Het innemen van het rijbewijs heeft dan ook weinig zin – ze blijven rijden.
Om het rechtvaardigheidsgevoel te versterken en de verkeersveiligheid te vergroten zouden PvdA en VVD het aantal onverbiddelijke automatische systemen moeten beperken en meer fysieke controles laten uitvoeren.
Dan worden de wegmisbruikers gepakt en niet telkens de automobilist die een beetje te hard rijdt.