Burgemeester moet in zijn gemeente wonen: niet achterhaald?

De discussie over de woonplaats van de burgemeester is onlangs opgelaaid na berichten dat burgemeester van Capelle aan den IJssel Frank Koen (CDA) niet in de gemeente woont waar hij sinds vijf jaar burgemeester is.

De vraag is of het betreffende wetsartikel in de Gemeentewet, dat bepaalt dat een burgemeester in de eigen gemeente moet wonen, inmiddels niet achterhaald is. Artikel 71 van de Gemeentewet schrijft voor dat de burgemeester zijn wettelijke woonplaats moet hebben in de gemeente waar hij burgemeester is.

Afstand

Dat betekent dat de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb (PvdA) in Hoek van Holland – immers ook gemeente Rotterdam – mag wonen. In de ochtend vertrekt hij naar de Rotterdamse Coolsingel via Maasdijk (gemeente Westland) en de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. ’s Avonds legt hij in omgekeerde volgorde in zo’n drie kwartier dezelfde afstand af en stapt zijn huis binnen, ver van de grote stadsproblematiek.

Maar dat maakt van hem geen minder betrokken bestuurder en zal zijn woonplaats geen enkele invloed hebben op de maatregelen die hij in het belang van de gehele stad neemt. Als je meer afstand neemt kun je zomaar tot betere beslissingen komen.

Kernen

Er zijn gemeenten in ons land met oppervlakten van vele honderden kilometers waarbij de afstand tussen de verst van elkaar verwijderde kernen soms wel 30 kilometer bedraagt, zoals in Schouwen-Duiveland. Waar zou de burgemeester van Schouwen-Duiveland wonen?

Wij hebben in onze gemeente, Krimpen aan den IJssel, nu al ruim vier jaar een zeer betrokken en krachtige waarnemend burgemeester (Lennie Huizer, PvdA) die op een afstand van 35 kilometer van onze gemeente woont. Het wonen in onze gemeente zou van haar geen nog betere burgemeester maken.

De wettelijke verplichting is achterhaald als je kijkt naar de schaalvergroting van gemeenten waardoor herindelingen plaatsvinden en het aantal grotere gemeenten, bestaande uit vele kernen, naar verwachting toeneemt.

Huurhuis

Maar als het wetsartikel onveranderd blijft, dan moet je bij sollicitatiegesprekken in het vervolg beter inzicht hebben of de meest gewenste burgemeester wel kans maakt om haar/zijn huis binnen een jaar te verkopen. Als dit niet lukt, dan maar voor de zekerheid iemand benoemen die in een huurhuis woont.

De verkoop van een huis blijkt veelal het probleem te zijn. Als je het wetsartikel echt belangrijk vindt, dan moet de Tweede Kamer serieus bespreken hoe dit probleem, voortvloeiend uit dit artikel, op te lossen. Omstandig roepen dat de burgemeester moet voldoen aan een achterhaald wetsartikel brengt een verhuizing niet dichterbij.

Torentje

Overigens zou het wél aanbeveling verdienen als ministers regelmatig van adres veranderen. Zo zou minister Henk Kamp van Economische Zaken (VVD) wellicht een meer betrokken opstelling kiezen als hij, net als PvdA’er Guusje ter Horst (ex-burgemeester van Nijmegen) destijds in haar gemeente, enige tijd te midden van de bewoners in het aardbevingsgebied van de provincie Groningen in een vrijstaand huis zou wonen.

En wat te denken van onze premier Mark Rutte (VVD) die al jarenlang in Den Haag woont. niet ver van het Torentje, dicht bij zijn werk dus. Moet ook hij niet zo nu en dan verhuizen naar een ander deel van het land om meer betrokkenheid te tonen bij de problemen in het land?