Kamerleden bezuinigen al twintig jaar op Defensie, waardoor de vloot van 200 F16’s slonk tot ongeveer zestig. Ze stoeiden ruim een half jaar op de vraag of vier F16’s vanuit hun basis in het Midden-Oosten behalve in het noorden van Irak, ook in het oosten van Syrië mogen bombarderen.
Terug van een werkbezoek aan die basis, tonen de Kamerleden van de vaste commissie voor Defensie zich gegeneerd. Ze vielen van hun stoel van verbazing toen ze het hoorden! Een heel onaangename verrassing!
De Kamerleden hoorden namelijk dat het Amerikaanse commando slechts een beperkt beroep doet op de Koninklijke Luchtmacht voor acties in Oost-Syrië. Dit heeft een technische achtergrond: de F-16’s zijn zo’n dertig jaar oud en beschikken niet over de apparatuur om ook via satellieten te communiceren.
Verontwaardigd
Lees ook: Nederlandse F-16’s bombarderen amper boven Syrië
De Kamerleden zijn nu verontwaardigd, omdat zij maandenlang moeizaam vergaderden over Oost-Syrië. En al die tijd verzweeg VVD-minister Jeanine Hennis van Defensie dat de F-16’s verouderd waren.
Even de feiten.
De vier F-16’s voerden de afgelopen weken in het Oosten van Syrië tien bombardementen uit. Hallo, Kamerleden. Tien bombardementen! Enig idee wat dat voorstelt?
De F-16’s hebben in anderhalf jaar in totaal 1.500 keer hun wapens ingezet. Meestal gaat het dan om bommen, maar er kan ook met het snelvuurkanon worden geschoten.
Mitrailleurnesten
De F-16’s vernietigen vaste doelen – zoals munitiewerkplaatsen en commandocentra van IS – en leveren luchtsteun aan de Koerdische en Irakese bondgenoten aan het front met IS. De door de Kamerleden veroorzaakte ophef, betreft alleen die laatste taak – onmiddellijke luchtsteun aan grondtroepen – en dan alleen in Oost-Syrië.
In dat gebied worden dus wel vaste doelen gebombardeerd, maar geen bewegende doelen of mitrailleurnesten. Dergelijke targets zijn daar nu eenmaal minder dan elders in Syrië. En als ze er wel zijn, zetten de Amerikanen liever bommenwerpers in met satellietcommunicatie.
Bij zichzelf te rade gaan
Als de Kamerleden zo gegeneerd en onaangenaam verrast zijn, dan moeten ze toch ook even bij zichzelf te rade gaan. Sinds de Balkanoorlog van 20 jaar geleden worden de F-16’s vrijwel onafgebroken ingezet onder zware omstandigheden. Een doorsnee Kamerlid ruilt elke drie jaar zijn auto in en elke twee jaar zijn computer. Maar die F-16’s doen al dertig jaar dienst boven Bosnië, Kosovo, Afghanistan, Kirgizië, Irak en Syrië.
Elsevier was onlangs op dezelfde basis in het Midden-Oosten en zag hoe de monteurs de hele dag sleutelen om de kisten ’s nachts weer klaar te hebben voor inzet. De beplating moet voortdurend worden gerepareerd. De scheuren in het aluminium worden weggewerkt met de routine van een fietsenmaker die een bandje plakt.
Slagvelden
De F-16 is hard toe aan vervanging, wil de luchtmacht blijven meedraaien in de informatie-oorlog op de huidige en toekomstige slagvelden. Over een paar weken verschijnen de eerste twee F-35 Joint Strike Fighters in Nederland.
De Kamerleden die nu zo verbolgen zijn over de ‘beperkte inzet’ van de F-16, moeten die F-35’s laaiend enthousiast verwelkomen en zich afvragen of Nederland wel kan volstaan met 37 nieuwe toestellen. Want het is aan deze Kamerleden om daarvoor meer geld uit te trekken.