De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft ProRail en de NS onder verscherpt toezicht gesteld vanwege een risicovolle dienstregeling.
Het gaat de inspectie vooral om de dienstregeling ten tijde van de treinbotsing op 21 april dit jaar in Amsterdam. Daarbij vielen één dode en 190 gewonden.
Verminderen risico’s
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft maatregelen geëist voor het verminderen van de risico’s. Vandaar dat beide bedrijven onder verscherpt toezicht zijn gesteld.
Het treinongeval van 21 april was voor de ILT aanleiding om te onderzoeken of de Spoorwegwet en andere regelgeving is overtreden. Toen het ongeluk gebeurde, waren er werkzaamheden aan de gang op het traject.
Te weinig speling
‘NS en ProRail hadden in de dienstregeling te weinig speling gepland voor de passage van twee elkaar tegemoet komende treinen en te veel vertrouwd op de opvolging door de machinist van een rood sein. Omdat de veiligheidsrisico’s hiermee onvoldoende zijn meegewogen, voldoet het veiligheidszorgsysteem niet aan de wettelijke eisen,’ stelt de inspectie.
Als het nodig is, wordt er met minder treinen gereden, stelt de ILT.