Nederlandse Spoorwegen en het Belgische spoorbedrijf NMBS stoppen voorlopig met de afname van nieuwe Fyra-treinen. NS heeft de fabrikant van de treintoestellen laten weten hem aansprakelijk te stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein.
De Fyra, een verbinding tussen Amsterdam en Brussel, kampt sinds de start begin december met vertragingen en uitval.
Vrijdag verbood België het gebruik van de Fyra op zijn spoornet, nadat daar een deel van het plaatwerk van een Fyra was gevonden.
Betrouwbaar
NS had zestien Fyra’s besteld, waarvan er negen zijn geleverd. De Belgen hebben er drie besteld, waarvan er nog niet een is geleverd. Ze kosten 20 miljoen euro per stuk. ‘Wij willen dat onze reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening richting Brussel,’ zegt NS-topman Bert Meerstadt.
‘De opstartproblemen in combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken, tonen aan dat Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant van Fyra hebben afgesproken.’
Winterweer
Donderdag werd bekend dat drie Fyra-treinen schade hadden opgelopen door de winterse omstandigheden.
Eerder deze week schreef staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) nog aan de Tweede Kamer dat de prestaties van de Fyra de afgelopen weken waren verbeterd.