Telefoneren naar betaalde informatienummers wordt goedkoper. Bedrijven mogen volgend jaar voor klantenservicenummers maximaal 1 euro per gesprek vragen, bovenop de normale belkosten.
Dat maakt minister Henk Kamp van Economische Zaken (VVD) vanochtend bekend.
Informatietarief
Nu rekenen bedrijven soms voor 0900-nummers tot 80 cent per minuut bovenop de gewone kosten van een telefoongesprek. Dat mag vanaf 13 juni 2014 niet meer. Het maximumbedrag dat dan bovenop de belkosten mag komen, is 1 euro per gesprek.
‘Zo word je als klant niet geconfronteerd met een hoge rekening omdat je moet bellen naar een bedrijf waar je klant van bent,’ zegt Kamp op de website van zijn ministerie.
Mobiel bellen
Bovendien mogen bedrijven niet langer hogere kosten rekenen voor het bellen naar een 0900-nummer met een mobiele telefoon dan voor het bellen vanaf een vaste lijn.
De hoge tarieven die consumenten nu moeten betalen voor bijvoorbeeld klantenservicediensten, leiden tot veel ergernis. De extra kosten kunnen nu oplopen tot 40 euro.
Duur
Dure nummers zijn bijvoorbeeld de klantenservice van pakketdienst DHL, waar de teller voor 80 cent per minuut tikt, en goedkope ticketservice Cheap Tickets, waar je 25 cent per minuut moet betalen.
Voor informatielijnen gelden de nieuwe regels niet. Voor vragen over de toekomst (bij bijvoorbeeld astrolijn Paracom) of over het Nederlands (bij Onze Taal) bijvoorbeeld, blijft het legaal om het maximumtarief van 80 cent te rekenen.