NMBS-topman Marc Descheemaecker kraakt de Fyra-treinen volledig af. Onderzoek naar de kwaliteit van de hogesnelheidstreinen laat zien dat alle negentien treinen anders in elkaar zijn gezet, omdat elke monteur zijn eigen ‘modus operandi’ had, zegt de topman van de Belgische spoorwegen.
‘Het zou humoristisch zijn als het niet zo pijnlijk was,’ zei de topman van de Belgische spoorwegen tijdens de persconferentie over de toekomst van de hogesnelheidstrein Fyra vrijdag.
Meer gewone treinen
De Fyra komt voorlopig België niet meer in, ook niet als Nederland wel nog met de treinen wil rijden. De Belgische inspectie keurt de Fyra niet goed. De Belgische spoorwegen zetten nu in op meer gewone treinen, meer snelle Thalys-treinen en op lange termijn nieuwe treinen van het merk Eurostar.
België stelt aan de NS voor om voorlopig de frequentie van normale treinen tussen België en Den Haag te verhogen. In september zouden er tien treinen per dag moeten rijden tussen Brussel en Den Haag, in december twaalf.
De Belgen willen dat die treinverbinding wordt doorgetrokken naar Amsterdam.
Thalys
Daarnaast willen de Belgen in de zomer al een snelle intercityverbinding tussen Antwerpen en Roosendaal realiseren en zou ook de verbinding Antwerpen-Eindhoven moeten worden verbeterd.
Ook zouden er meer Thalys-treinen kunnen gaan rijden en zouden er in de toekomst nieuwe, betere hogesnelheidstreinen kunnen worden besteld van het merk Eurostar.
Pijnlijke conclusies
Het onderzoeksrapport over de Fyra is pijnlijk voor fabrikant Ansaldo-Breda en voor de Nederlandse en Belgische spoorwegen. Een greep uit de conclusies: deuren kwamen los, er kwam water door de treinen, veiligheidsclaxons raakten bij sneeuw verstopt, de bodemplaten ‘lieten van alles door’.
Alle treinen hebben, omdat elke monteur zijn eigen manier had om leidingen binnen de treinen aan te leggen, verschillende aardingspunten, waardoor er zwerfstroom door de treinen ging, zegt Descheemaecker. De Fyra-treinen waren daardoor al ernstig verroest, en op diverse plekken in het tapijt waren al schroeiplekken te zien, omdat door de slechte kwaliteit van de laagspanningsbatterijen branden ontstonden.
Niet geloofwaardig
De Belgen hebben nog overwogen de bestaande treinen te repareren, maar hebben geen vertrouwen in fabrikant Ansaldo Breda. Descheemaecker schat in dat het 22 tot 24 maanden zou duren om de Fyra-treinen die in januari van het spoor gehaald werden te repareren.
Maar omdat fabrikant AnsaldoBreda, die kampt met financiële problemen, ‘niet geloofwaardig’ is, stoppen de Belgen helemaal met de trein. De Fyra-bestellingen worden door België geannuleerd. België had nog drie treinen in bestelling bij AnsaldoBreda. Ook de andere treinen worden teruggestuurd.