Het bedrijf dat de Nederlandse en Belgische spoorwegen begeleidde bij de bouw van de Fyra, speelde mogelijk een dubbelrol. De Italiaanse Fyrabouwer AnsaldoBreda huurde datzelfde bedrijf Lloyd’s Register in om een licentie te verlenen voor de treinen.
Dat schrijft De Telegraaf maandag.
Toezicht
Omdat de NS en de Belgische NMBS niet de kennis in huis hadden om de bouw van een hogesnelheidstrein goed te keuren, huurden de bedrijven keuringsorganisatie Lloyd’s Register in om toezicht te houden op de bouw.
Maar volgens De Telegraaf huurde AnsaldoBreda hetzelfde bedrijf in om een licentie te verlenen. Lloyd’s zou daarom tegelijkertijd voor opdrachtgevers met tegengestelde belangen hebben gewerkt. De licentie zou volgens ingewijden zijn verleend, terwijl nog niet duidelijk kon zijn of de kwaliteit voldoende was.
Rechter
AnsaldoBreda eist via de rechter dat de NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS alsnog in totaal negentien Fyratreinen afnemen. De NS en de NMBS komen volgens AnsaldoBreda hun contractuele verplichtingen niet na als ze de Fyratreinen niet afnemen, zestien voor Nederland en drie voor België.
Na een reeks van incidenten besloot eind mei eerst de Belgische maatschappij en kort daarop de Nederlandse Spoorwegen te stoppen met de hogesnelheidstrein Fyra. Woensdag debatteert de Tweede Kamer over de Fyra.