De Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda heeft in Scandinavië geen al te beste naam. Spoorvervoerders in Denemarken, Zweden en Noorwegen ondervinden al jaren problemen met het Italiaanse materieel.
Trams van de Fyra-bouwer moesten in Oslo in de reparatie omdat ze bij een snelheid boven de 28 kilometer per uur een angstaanjagend geluid produceerden door roest.
Regen
Bij aan de Noorse Spoorwegen geleverde gloednieuwe treinen kwam de regen binnen in de coupé via het ventilatiesysteem.
De fabrikant is met de Zweedse stad Göteborg verwikkeld in een slepend conflict over roestende trams die voor 138 miljoen euro werden geleverd.
Vergelijkbare problemen deden zich voor in Denemarken. De Italianen moeten de Denen een schadevergoeding betalen van 420 miljoen euro. Overigens is het niet overal hommeles. In Italië rijden de door het bedrijf gebouwde Frecciarossa-treinen al jaren zonder noemenswaardige problemen.
Enquete
De Tweede Kamer gaat een parlementaire enquete houden over het desastreuze besluit van de NS om met AnsaldoBreda in zee te gaan.
De Kamer wil weten waarom het kabinet en de NS in het verleden miljarden investeerden in een trein die nooit het spoor op had mogen gaan.