De antikankercampagne van het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis in Amsterdam dreigt te mislukken. Ondanks een marketingbudget van 700.000 euro heeft het kankerinstituut na een maand slechts 2 procent van het beoogde bedrag binnen.
Dat schrijft de Volkskrant donderdag.
Doel
Het doel is om met behulp van spotjes op radio en televisie voor eind oktober 5 miljoen op te halen voor meer onderzoek.
Na een maand campagne voeren onder de naam ‘Tegen gelijke behandeling‘ is nog geen ton binnengehaald.
Chronische ziekte
Het ziekenhuis ontwikkelde onlangs nog een risicotest waarmee onnodige borstamputatie voorkomen kan worden.
Nog meer media-aandacht kreeg de boodschap van het instituut dat kanker binnen twintig jaar voor 90 procent kan veranderen van een dodelijke in een chronische ziekte.
Marketing
Om dat te bereiken zegt het ziekenhuis 16 miljoen euro nodig te hebben. Daarvan komt 11 miljoen van andere organisaties als Alpe d’Huzes en KWF Kankerbestrijding.
De overige 5 miljoen moet van het publiek komen. Dat is vrij ongewoon, gezien het kankerinstituut normaal gesproken alleen geld bij eigen patiënten mag werven.
Persvoorlichter Danielle Cardozo van het Antoni Leeuwenhoek zegt dat de bekendheid van het instituut nog een probleem is.