Een week voor de NS de Fyra als te gevaarlijk bestempelde, ging het bedrijf nog akkoord met de aankoop van zestien hogesnelheidstreinen. Er was wel sprake van ‘een paar kleinigheden’ die moesten worden opgelost.
Dat staat in een brief van 11 januari van de NS aan de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda, die in het bezit is van De Telegraaf.
‘We gaan akkoord met de levering van alle zestien Fyra’s. Er zijn weliswaar nog een paar kleinigheden die opgelost moeten worden, maar die staan een verkoop niet in de weg,’ schrijft Richard de Leeuw namens de NS.
Hard
Een week later besloot de NS om de Fyra van het spoor te halen nadat er bodemplaat van een van de treinen was afgebroken. Uit onderzoek van AnsaldoBreda zou blijken dat de NS tijdens het winterse weer veel te hard heeft gereden.
De Thalys hield de snelheid tijdens de sneeuw op maximaal 160 kilometer per uur, terwijl de Fyra 250 kilometer per uur reed. Hoe het nu afloopt met de Fyra is nog niet duidelijk. AnsaldoBreda en de NS zijn momenteel verwikkeld in een juridische strijd.